Luksusbilprodusentene introduserer stadig nye tekniske løsninger, både på sikkerhets- og komfortfronten. Toyota eier luksusbilmerket Lexus og har ingen planer om å havne i bakleksa sammenlignet med de tyske luksusbilprodusentene. Derfor lover Toyota nå at en ny avstandsholder vil bli introdusert i en ny modell til sommeren.
Siden 1997
Avstandsholdere er ikke noe nytt for Toyota/Lexus. Ifølge Toyota fikk Lexus LS430 allerede i 1997 sin første avstandsholder. Denne fungerer imidlertid kun mellom 40 og 100 kilometer i timen og varsler føreren når avstanden til bilen blir for kort. Det nye systemet vil ha sin funksjon i hastigheter under 30 kilometer i timen og vil ikke bare varsle føreren hvis avstanden til forankjørende bil blir for kort. Den vil i tillegg kutte turtallet og eventuelt aktivisere bremsene til avstanden blir forsvarlig. Om nødvendig vil systemet sørge for at bilen stanser helt opp.
Kun ved køkjøring
Systemet er i utgangspunktet beregnet for registrere andre biler og Toyota tør ikke garantere at radaren registrerer myke trafikanter som syklister, fotgjengere og dyr. Toyota vil derfor kun anbefale å bruke systemet ved køkjøring.
Toyota er ikke alene om aktive avstandsholdere. BMW kaller sitt system Active Cruise Control, mens Mercedes-Benz, som var først ute, kaller sitt system Distronic. Du kan lese mer om hvordan Distronic oppleves i denne S-klasse-testen.