Toyota med ny generasjon av sin bestselger Hilux

Toyota har siden starten produsert hele 12 millioner eksemplarer av sin pickup Hilux. Den plasserer seg dermed som nummer to av Toyotas mest solgte modeller. Nå kommer sjette generasjon.

Publisert
Sist oppdatert

Med denne nye Hilux-modellen håper Toyota på et oppsving i salget i forhold til den "gamle" modellen. Nykommeren skal i følge Toyota være eksemplarisk for merkets kvalitet, driftssikkerhet og holdbarhet. Merkets mål er å kontinuerlig innarbeide forbedringer som resultarer av kundenes ønsker.

Fritid og opplevelser

Hilux' rolle er å supplere Toyotas serie med SUVer. Det er siden første Hilux ble lansert i Japan i 1967 blitt solgt 12 millioner enheter. Toyota understreker at den nye modellen har fått oppgraderinger både når det gjelder kvalitet og driftssikkerhet, bedre kjøreegenskaper og et høyere nivå av komfort. Målet er å øke markedsandelen i Europa. I absolutte tall er salgsmålet 25.000 enheter i året. Hilux produseres blant annet i Thailand og i Sør-Afrika.

Tre versjoner

De tre variantene som vil bli tilgjengelige her i landet er Enkel-Cab, Dobbel-Cab med fire dører og Extra-Cab.

- Enkel-Cab har som navnet tilsier utelukkende plass til to personer og last. Det er arbeidshesten, og registreres i Norge som klasse to varebil.

- Dobbel-Cab har fire dører og plass til fire. For å kunne registreres som kombinert bil kreves ombygging for å klare de norske avgiftskravene, da lasteplassen ellers er utilstrekkelig. Toyota er i gang med denne ombyggingen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.