Yaris-modellen har vært med oss i 20 år, og det er nå duket for en helt ny modell i serien - den fjerde i rekken.
Nykommeren vil være basert på en helt ny plattform, den globale produkt-arkitekturen TNGA (Toyota New Global Architecture), som ble introdusert i sin GA-C-utgave med nyeste generasjon Prius vinteren 2016. Noe som er uvant i bilverdenen er at nykommeren faktisk er (en anelse) kortere enn forrige generasjon. Den er også lavere, men bredere.

De nøyaktige målene har vi ikke ennå, men 0,5 centimeter mindre i lengden gir 394,5 centimeter; merkbart mindre enn VW Polo, Ford Fiesta, Renault Clio eller Peugeot 208. Samtidig har akselavstanden strukket seg med 5 centimeter, noe som gir 256 centimeter. Da burde det være mulig å få minst like god innvendig plass i den nye Yaris som i den gamle.

Test: Dette digger vi ved den lille Toyotaen
Mer krevende småbilkunder
Toyota påpeker at den nye modellen er utviklet med utgangspunkt i at kundegruppen for denne typen biler blir stadig mer kravstor; den forventer på samme tid en bil som er stilig og praktisk, som er smidig og lettkjørt i byen, men også komfortabel på lange turer, som er kompakt, lett å parkere og økonomisk i drift, men også med et høyt sikkerhetsnivå - og det hele til en rimelig pris.
Dette oppsummert, er en temmelig utfordrende kravspesifikasjon. Om Toyota har lykkes med å svare på alle behovene, skal vi vente med å bedømme til vi har fått testet den nye Yaris. Foreløpig har vi utseendet og noe begrenset teknisk informasjon å forholde oss til.

Ny hybrid drivlinje
Kort fortalt er det hybrid-utgaven som er interessant for oss, og den kommer med fjerde generasjons hybridsystem som både skal være mer økonomisk og ha bedre ytelser enn forgjengeren.
Den er en redusert utgave av systemene som allerede finnes i biler som nyeste generasjon av den voksne SUV-en RAV4, i den kompakte crossoveren C-HR, nye Corolla, og Prius.
Det er første gang TNGA-filosofien anvendes i småbilklassen - eller kompaktsegmentet, som Toyota kaller det. I nye Yaris gjøres det gjennom bruken av den nye GA-B-plattformen, og introduksjonen av fjerdegenerasjons hybridsystem med en TNGA 3-sylindret motor.


Sterkere, men gjerrigere
Dette er, som tidligere, en 1,5-liters bensinmotor som samarbeider med en elektromotor. Bensinmotoren («Dynamic Force»), fungerer som vanlig i Toyotas hybrider med Atkinson-syklus og skal ha en termisk virkningsgrad på 40 prosent. Den skal i fjerde generasjon tilby 15 prosent mer kombinert effekt, samtidig som forbruket skal være redusert.
Toyota introduserte modellen Yaris for første gang i 1999, som erstatning for den utgående Starlet. Modellen ble fra 2001 også produsert ved Toyotas nye fabrikk i Frankrike, og oppnådde suksess i det svært viktige småbilsegmentet i Europa. Den ble etterfulgt av en ny generasjon, med oppdatert, men fortsatt avrundet, design. I 2011 kom tredje generasjon og den ble utstyrt med hybrid-drivlinje fra året etter.
