Dagens Toyota RAV4 kom i 2006, og har i år gjennomgått det som Toyota kaller en Minor Change.
Det er i hovedsak lavere utslipp som er hovedingrediensen i oppgradert RAV4. Motorene har blitt mer gjerrige. Bensinmotoren på 2 liter har nå en toppeffekt på 158 hestekrefter og er tilgjengelig med sekstrinns manuell girkasse eller den trinnløse automatgirkassen Multidrive S som også finnes på Avensis. 0 til 100 tar 10,5 sekunder med manuelt gir og 11 sekunder med Multidrive.
Redusert utslipp
Utslippsnivåene er redusert med 24 gram per kilometer på den manuelle versjonen (178 g/km), og med 35 gram på versjonen med trinnløs kasse sammenlignet med forgjengeren med automat (177 g/km).
Dieselmotoren 2.2 D-4D på 136 hester er erstattet med en 150-hesters motor, og har et dreiemoment på 340 newtonmeter tilgjengelig fra 2.000 til 2.800 omdreininger. Den slipper ut 14 gram per kilometer mindre enn forgjengeren (159 g/km).
Det er denne motoren som også kan kombineres med en sekstrinns automatkasse. Da leveres den som D-Cat-versjon med nitrogenoksidrensing. Med automat blir riktignok CO2-utslippet betydelig høyere - 189 gram - noe som, kombinert med økningen i effekt, gir et hopp i avgiftsnivå som gjør bilen relativt kostbar i Norge.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger