Toyota har satset tungt på dieselmotorer de siste årene og kunne tidligere i år stolt presentere en av verdens mest miljøvennlige dieselmotorer. Selv grunnversjonen av det nye motoren klarer EU4-kravene uten problem. I tillegg finnes motoren i en såkalt D-CAT-versjon. D-CAT, som er en forkortelse for Diesel Clean Advanced Technology, sørger for at partikkel-utslippene så godt som elimineres.
Vi testet Avensis med D-CAT-motor allerede i februar og kunne selv gjennomføre lommetørkle-foran-eksosrør-testen. Resultatet imponerte.
Få dieselmotorer
Likevel, Toyotas dieselpalett er relativt beskjeden sammenlignet med det brede diesel-utvalget mange europeiske bilmerker kan tilby. Toyota har i praksis kun tre motorer å spille på; 2,0-literen vi allerede har omtalt (116 hk), en 1,4-liter i to effektversjoner (75 og 90 hk) og den store firesylindrede 3,0-literen vi kjenner fra Landcruiser (163 hk). Til sammenligning kan for eksempel Volkswagen-konsernet velge blant en 1,9-liter, en 2,0-liter, en 2,5-liters V6, en 3,0-liters V6, en 4,0-liters V8 og en 5,0-liters V10-motor. Flertallet av disse motoren kommer i tillegg i flere effektversjoner.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger