Verdens mest verdifulle bilmerker

Toyota mest verdt i 2017

Men Tesla kryper stadig nærmere på lista over verdens mest verdifulle bilmerker.

VERDENS MEST VERDIFULLE BILMERKE: Toyota topper nok en gang lista. Foto: Dinside.no
VERDENS MEST VERDIFULLE BILMERKE: Toyota topper nok en gang lista. Foto: Dinside.no Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I år som i fjor topper Toyota BrandZ´ liste over verdens mest verdifulle bilmerker. Ifølge BrandZ´ beregninger er Toyota verdt hele 242,5 milliarder kroner ($28,7 mrd), om lag 35 milliarder mer en BMW på andreplass.

Elbilmerket Tesla er «helt nede på» åttendeplass, med en verdi på 50 milliarder kroner, til tross for at de har økt verdien med 32 prosent og at de nylig gikk forbi både Ford og General Motors på New York-børsen.

Også BMW (+8%), Land Rover (+17%) og Porsche (+16%) har fått en solid verdiøkning siden 2016. Likevel må de to sistnevnte se Elon Musks Tesla gå forbi seg.

Seks bilmerker på topp 100

Lista over biler tar utgangspunkt i verdens 100 mest verdifulle selskaper, hvor Google, Apple og Microsoft tar de tre øverste plassene.

På den lista kommer Toyota først som nummer 30 (ned to plasser), BMW nummer 35 og Mercedes-Benz nummer 40.

Også Ford (83), Honda (91) og Nissan (100) sniker seg inn blant de 100 mest verdifulle selskapene i verden.

Audi, Tesla, Land Rover og Porsche, som utgjør resten av de ti mest verdifulle bilmerkene, kommer er ikke blant topp 100 globale selskaper.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer