Toyota: Supersport-konsept fra Lexus

Lexus har de siste to årene jobbet med å dynamisere sitt designspråk og å gi det en ny retning. Som komplement til konseptene LF-S, LF-X og LF-C, bekrefter i dag raceren LF-A at det oppnås resultater.

Publisert
Sist oppdatert

Trofaste lesere har tidligere sett et første eksempel på denne utviklingen hos Lexus med vår presentasjon av konseptet LF-C i april i fjor. Den etterfulgte studien LF-S som ble presentert i Tokyo i 2003. Det vi ser her er et skritt videre mot konkretisering av ideer og eksperimentering som kom til uttrykk ved disse tilfeller.

Rendyrket sport

I alle tilfeller er det den første rendyrkede sportsbilen fra Lexus. Konkurrenter på markedet ville i dag være biler som Porsche 911 Turbo, Ferrari F430, Mercedes-Benz SL55 AMG og Aston Martin DB9.

I følge produsenten er konseptbilen utstyrt med en motor på under fem liter sylindervolum og mer enn 500 hestekrefter som, kombinert med optimalisert kraftoverføring, vekt og aerodynamikk, ville kunne gi en topphastighet på over 320 kilometer i timen.

Dynamisk Lexus-design

Proporsjoner og oppbygning har vært gjenstand for adskillig utvikling i forhold til nåværende generasjon Lexus-produkter. Målsetningen har vært å nærme seg maksimalt den ideelle fordeling av massene for å oppnå det best mulige ytelsespotensiale. Samtidig er designet preget av enkelhet og eleganse, stikkord for alle LF (som står for "L-finesse") - konseptene.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.