Kommer før 2025

Toyotas fire tøffe elbiler

En tøff elektrisk pickup vekker mest oppsikt i den nye elbil-satsingen til Toyota. Men en liten elektrisk SUV kommer først.

FØR 2025: Toyota har vist fram 16 nye elektriske biler, inkludert en elektrisk pickup som skal selges ved siden av dagens Hilux. De første bilene kommer om noen måneder, og mange av de andre skal på veien før 2025. Foto: Toyota
FØR 2025: Toyota har vist fram 16 nye elektriske biler, inkludert en elektrisk pickup som skal selges ved siden av dagens Hilux. De første bilene kommer om noen måneder, og mange av de andre skal på veien før 2025. Foto: Toyota Vis mer
Publisert

Tirsdag presenterte Toyota-sjef Akio Toyoda den nye elbil-strategtien til fabrikken. Med 16 nye modeller på rekke og rad, ble dette et dramatisk svar til alle som har kritisert den japanske bilprodusenten for å være en sinke i overgangen til nullutslipps-biler. Toyoda slo han fast at Toyota skal selge 3,5 millioner elbiler i året innen 2030.

Allerede i mai kommer fabrikkens første rene elbil til Norge. bz4X (beyond zero 4-hjulstrekk) som den heter, er en SUV på størrelse med Rav4 og vil få en rekkevidde i underkant av 50 mil.

DRAMATISK SVAR: Mange av de 16 elbilene Toyota-sjef Akio Toyoda viste fram denne uken, skal være på veien før 2025-2026. Dette er gull for oss, sier den norske Toyota-importøren. Foto: Toyota
DRAMATISK SVAR: Mange av de 16 elbilene Toyota-sjef Akio Toyoda viste fram denne uken, skal være på veien før 2025-2026. Dette er gull for oss, sier den norske Toyota-importøren. Foto: Toyota Vis mer

Etter denne kommer elbilene trillende på rekke og rad. Rekkefølgen på bilene sa Toyota-sjefen ingenting om under sin presentasjon. På spørsmål om når de forskjellige modellene kommer på markedet, svarte Toyoda at noen av bilene vil komme på veien ganske raskt, mens de andre vil bli lansert fram mot 2030.

TEST: Renault Zoe ble slaktet i ny krasjtest. Video: EuroNCAP. Vis mer

Mange elbiler før 2025

Den norske Toyota-importøren er selvfølgelig svært fornøyde med den nye elbil-strategien til fabrikken:

– Dette er gull for oss. Det er stor entusiasme både hos forhandlere og kunder etter det som ble vist fram – ikke minst siden flere av bilene ser ut til å være nesten produksjonsklare, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge til DinSide.

Han vet ikke mye mer om lanseringsdatoer for de enkelte modellene, bare at mange av bilene som ble vist skal være på veien før 2025-26.

LITEN OG EFFEKTIV: En elektrisk crossover er trolig den neste elbilen som kommer fra Toyota. Lansering kan bli allerede sent neste år. Foto: Toyota
LITEN OG EFFEKTIV: En elektrisk crossover er trolig den neste elbilen som kommer fra Toyota. Lansering kan bli allerede sent neste år. Foto: Toyota Vis mer

Kompakt elbil først

Det som synes sikkert er at det Toyota foreløpig kaller en Small Crossover – en liten bil som blir en mellomting mellom en SUV og en vanlig personbil – blir den neste elbilen som kommer til Norge.

Med denne tar Toyota blant annet opp kampen med blant annet Peugeot e-208. Ifølge Toyota skal den bli svært effektiv, med et forbruk på bare 1,25 kWt per mil. Det er neppe snakk om firehjulstrekk på denne. Vi tror bilen blir vist fram som produksjonsklar allerede på slutten av 2022.

SUV FOR MANGE: Denne SUV-en er på størrelse med dagens C-HR og blir en konkurrent til Ioni5 og Kia EV6. Foto: Toyota
SUV FOR MANGE: Denne SUV-en er på størrelse med dagens C-HR og blir en konkurrent til Ioni5 og Kia EV6. Foto: Toyota Vis mer

Sportslig SUV

En bil som fyller mellomrommet mellom denne og bz4X står også på Toyotas plan. Compact SUV, som er den foreløpige betegnelsen, blir på størrelse med dagens C-HR.

Det betyr at den kan bli en konkurrent til Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6. Utseendet til konseptbilen har et tydelig sportslig preg, ganske langt fra designet til de koreanske konkurrentene.

Drivverket kan den få direkte fra storebror bz4X. Det vil si et batteri på 71,4 kWt og en rekkevidde på rundt 50 mil. Trolig vil du her få et valg mellom tohjulstrekk eller firehjulstrekk.

Tidspunktet for lanseringen er usikkert.

ELEKTRISK HILUX: En barsk, elektrisk pickup vil være viktig både for Europa og USA. Den vil bli solgt side om side med dagens Hilux. Foto: Toyota
ELEKTRISK HILUX: En barsk, elektrisk pickup vil være viktig både for Europa og USA. Den vil bli solgt side om side med dagens Hilux. Foto: Toyota Vis mer

Barsk elektrisk pickup

Bilen som vekker størst oppsikt blant alle de noe modellene som Toyota nå viser fram, er denne elektriske pickup-en.

Dagens Hilux er én av de mest solgt og driftssikre pickup-ene i verden. Den kommer fortsatt til å bli solgt med dieselmotor over store deler av kloden - trolig også i Norge, i mange år framover.

I Europa og USA er en imidlertid kundene klare for også å ta imot en elektrisk pickup. Amerikanske bilprodusenter som Rivian, Hummer og Tesla er klare med elektriske pickup-er allerede neste år, men under sin presentasjon ga Toyota-sjefen ingen detaljer om teknologi eller tidspunkt for lansering av bilen.

PRODUKSJONSKLAR: Lexus blir et rent elbil-merke, og SUV-en RZ er så og si produksjonsklar. Det betyr etter alt å dømme at den er i butikkene i løpet av 2022. Foto: Lexus
PRODUKSJONSKLAR: Lexus blir et rent elbil-merke, og SUV-en RZ er så og si produksjonsklar. Det betyr etter alt å dømme at den er i butikkene i løpet av 2022. Foto: Lexus Vis mer

Rekkevidde 70 mil

Lexus, som er ett av merkene i Toyota Motor Company, skal innen 2030 bare selge elektriske biler i Europa. SUV-en RZ, som er på størrelse med Toyotas RAV4, kommer først. Den er så og si produksjonsklar. På pressekonferansen viste Lexus også fram en elektrisk sportsbil, som skal ha en rekkevidde på 70 mil.

I tillegg er bilene fra Lexus tilpasset nye «solide state»-batterier, som Toyota har jobbet med å utvikle de siste årene. Disse batteriene kan lagre det dobbelt av energien sammenliknet med dagens litium-ion-batterier.

De skal dessuten kunne lades langt raskere og gi betydelig lengre rekkevidde. Toyota har tidligere annonsert at disse batteriene vil komme i deres elbiler før 2025.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer