Se bildene

Toyotas neste el-SUV

Dette er Toyotas neste elbil: En kompakt SUV som blir litt mindre, sportsligere og rimeligere enn dagens bZ4X,

VIKTIG FOR NORGE: Den nye SUV-en treffer midt i et segment som er svært populært hos norske elbilkjøpere. Den er litt mindre enn dagens bZ4X. Foto: Toyota
VIKTIG FOR NORGE: Den nye SUV-en treffer midt i et segment som er svært populært hos norske elbilkjøpere. Den er litt mindre enn dagens bZ4X. Foto: Toyota Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Toyota kom seint på banen med sin første elbil bZ4X, og har i tillegg snublet kraftig i starten. Da alt var klart for å starte utlevering til kunder i mai, ble det full stopp.

Det ble oppdaget at hjul kunne falle av i kritiske manøvrer, og nye hjulbolter måtte utvikles. Da de første kundebilene var klare for tre uker siden, ble det varslet en ny tilbakekalling på grunn av mulig feil på kollisjonsputene foran.

Og ikke nok med det. Da Elbil24.no gjorde den første testen av rekkevidda til bilen i et par varmegrader her hjemme, viste det seg at den langt fra er slik Toyota lover. Den oppgitte rekkevidda til bilen som ble testet var 459 kilometer - Elbil24s tester viste 310 kilometer.

Elektrisk SUV

Nå er turen kommet til den neste elbilen. Under Los Angeles Auto Show, som åpner i morgen fredag, viser Toyota en kompakt SUV, som blir et hakk mindre enn bZ4X. Det betyr at den plasserer seg midt i det segmentet som er mest attraktivt for mange norske bilkjøpere om dagen.

FIRKANTET RATT: At bilen er utstyrt med firkantet ratt, betyr at den ikke har noen fysisk forbindelse mellom ratt og hjul. Alt styres elektronisk. Foto: Toyota
FIRKANTET RATT: At bilen er utstyrt med firkantet ratt, betyr at den ikke har noen fysisk forbindelse mellom ratt og hjul. Alt styres elektronisk. Foto: Toyota Vis mer

Den får et mer sportslig design enn storebror bZ4X, men bortsett fra det er det ikke så mye Toyota forteller om bilen. Det er heller ikke så lett å bli klok på det lille de sier. Hør bare her:

Hva betyr det?

«Med en ren-vital designtilnærming. Denne tilnærmingen feirer dualiteten til kjøretøyet som oppnår både den minimalistiske designen man kan forvente av en elbil med framtidas vitalitet»

«Futuristiske utseende som gir en aggressiv holdning – noe som får det til å se ut som om det beveger seg selv når det står stille. De korte overhengene og vinklene gjør at den skiller seg ut som et avansert teknologisk kjøretøy, mens en innsnevret kabindesign gir den et smidig utseende».

Forstå det den som kan.

Mer sportslig

Det vi vet er at den nye elektriske SUV-en blir på størrelse med dagens Toyota C-HR. Det betyr at den blir en konkurrent til Hyundai Ioniq 5 og nye Kia Niro EV. Utseendet til konseptbilen har et tydelig sportslig preg, ganske langt fra designet til de koreanske konkurrentene.

DE FØRSTE BILDENE: Dette er de første bildene av Toyotas kompakte, elektriske SUV. Når den kommer til Norge vet vi foreløpig ikke, men den ser ut til å være ganske klar for produksjon. Foto: Toyota
DE FØRSTE BILDENE: Dette er de første bildene av Toyotas kompakte, elektriske SUV. Når den kommer til Norge vet vi foreløpig ikke, men den ser ut til å være ganske klar for produksjon. Foto: Toyota Vis mer

Drivverket kan den få direkte fra storebror bZ4X. Det vil si et batteri på 71,4 kWt og en rekkevidde på i underkant av 50 mil. Trolig vil du også her få et valg mellom tohjulstrekk eller firehjulstrekk.

Prisen bør starte rundt 400 000 kroner.

Firkantet ratt

Vi ser av bildene at bilen også kommer til å få et firkantet ratt. Det betyr at styringen blir uten noen fast forbindelse mellom ratt og hjul. Det skjer med såkalt «steer-by-vaier-teknologi» som på fly, med elektriske signaler fra rattet til elektriske motorer som styrer hjulene.

Tidspunktet for lanseringen av bilen har Toyota foreløpig ikke opplyst noe om. Forhåpentligvis blir starten noe bedre enn for bZ4X.

Toyota-sjef Akio Toyota presenterte den nye elbilstrategien til fabrikken i desember i fjor. Han viste fram 16 nye modeller på rekke og rad, og slo fast at Toyota skal selge 3,5 millioner elbiler i året innen 2030.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer