Aygo X:

Toyotas nye, kule by-SUV

Dette er Toyotas nye by-SUV Aygo X. Om ikke lenge ruller den ut på norske veier, men uten elektrisk drivverk og firehjulstrekk.

NY STANDARD: Aygo X kommer til å sette en ny standard for de minste bilene på veien, både når det gjelder utseende og størrelse. Men ikke når det gjelder drivverk. Foto: Toyota
NY STANDARD: Aygo X kommer til å sette en ny standard for de minste bilene på veien, både når det gjelder utseende og størrelse. Men ikke når det gjelder drivverk. Foto: Toyota Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Biler i det såkalte A-segmentet – de minste bilene på veien – har aldri vært spesielt populære i Norge.

Det kan endre seg når Toyota nå forvandler sin lille Aygo til en by-SUV. Den er tøff å se på, har høy og oversiktlig sittestilling og blir en perfekt bil for trange gater og parkeringsplasser.

Bilen blir 3,80 meter lang. Det er nesten 25 centimeter lengre enn dagens Aygo. I tillegg blir den 18 centimeter bredere og fire-fem centimeter høyere. Akselavstand blir også lengre enn det som er vanlig på en bil i denne klassen. Det betyr blant annet at beinplassen i baksetet kan gjøres større. Denne bilen kommer kort og godt til å sette en ny standard for størrelse i småbilklassen.

MÅ BLI BILLIG: Den lille SUV-en kommer trolig bare med en liten bensinmotor og forhjulstrekk. Med andre ord ingen elbil eller hybrid. Årsaken er at det blir for dyrt for en småbil. Foto: Toyota
MÅ BLI BILLIG: Den lille SUV-en kommer trolig bare med en liten bensinmotor og forhjulstrekk. Med andre ord ingen elbil eller hybrid. Årsaken er at det blir for dyrt for en småbil. Foto: Toyota Vis mer

Ikke elektrisk

Utseendet er også et ganske stort steg fra dagens Aygo. Ifølge Ken Billes, assisterende designsjef ved Toyotas europeiske designsenter utenfor Nice i Frankrike, vil det japanske bilmerket bevise at det er fullt mulig at også en liten bil kan ha en kraftfull personlighet.

Mange i Norge kunne sikkert tenke seg denne lille SUV-en med et rent elektrisk drivverk ... eller i det minste som en hybrid. Stort sett alle andre biler fra Toyota er hybrider, men slik blir det trolig ikke denne gangen.

Aygo X bygges på Toyotas GN-B-plattform, som så langt har vært forbeholdt bensin-motorer. En liten bensinmotor er derfor det vi kan forvente under panseret også på denne tredje generasjon Aygo.

Produksjonsklar

Noe av forklaringen på at Aygo X ikke blir elbil, er at et elektrisk eller hybrid drivverk er dyrt. For å gjøre biler i A-segmentet konkurransedyktige, er mye av hemmeligheten å holde kostnadene nede.

TIL HØSTEN?: Dato for lansering i Norge er ennå ikke klar, men vi tror bilen kommer hit på slutten av året. Foto: Toyota
TIL HØSTEN?: Dato for lansering i Norge er ennå ikke klar, men vi tror bilen kommer hit på slutten av året. Foto: Toyota Vis mer

- På en bil som dette er prisen et viktig moment. Det betyr at vi må holde kostnadene så lave som mulig. En dyr batteripakke og et elektrisk drivverk fort for dyr for en bil i denne klassen, sier Espen Olsen som er informasjonssjef i Toyota Norge.

Nøyaktig når vi kan vente oss Aygo X på veien, vil han ikke si noe om. Han er imidlertid ening i at bildene som Toyota har offentliggjort viser en ganske produksjonsklar bil.

Til Norge i høst?

- Aygo har ikke vært blant de bilene vi har solgt mest av, men når den nå tar form av en liten by-SUV, ønsker vi den mer enn velkommen til Norge. Vi tror den har potensial til å selge betydelig mer enn dagens Aygo, sier Olsen.

STOR FORSKJELL: Dette er dagens Aygo. Forskjellen i utseende er dramatisk. Foto: Markus Pentikainen
STOR FORSKJELL: Dette er dagens Aygo. Forskjellen i utseende er dramatisk. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Aygo X skal bygges på en fabrikk i Tsjekkia, som siden 2005 har vært et samarbeidsprosjekt mellom Toyota, Citroën og Peugeot. De to franske fabrikkene bestemte seg imidlertid i 2018 for å kaste inn håndkleet og legge ned produksjonen av Peugeot 107/108 og Citroën CI, søstermodellene til Aygo. Toyota har overtatt hele fabrikken og skal bygge biler der for det europeiske markedet.

Vi tror at Aygo X kommer til å bli lansert mot slutten av året. Prisen vet vi ikke noe om, men tipper at den kommer til å starte i underkant av 200 000 kroner.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer