Fotgjengere i trafikken

Trafikklys med «mobilfunksjon»

Ekstra lys rettet mot bakken, men Vegdirektoratet er skeptiske.

LYSER OPP: Denne funksjonen lyser opp bakken, slik at også folk med nesa i mobilen vil se at det ikke er klart. Foto: Swarco
LYSER OPP: Denne funksjonen lyser opp bakken, slik at også folk med nesa i mobilen vil se at det ikke er klart. Foto: Swarco Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De aller fleste av oss ser på dem hver dag, men vi tenker vel ikke mye over trafikklysene, som sørger for at harde og myke trafikanter kommer seg trygt fram.

Mobilgenerasjonen

I Norge er det produsenten Swarco som leverer det aller meste av slike installasjoner, og fra og med i høst starter de monteringen av en ny generasjon med lyshoder.

Som med mye annet går teknologien framover, også her.

En av de nye funksjonene er såkalt SafeLight; en modul som projiserer rødt lys for fotgjengere ned på selve fotgjengerfeltet. En grei funksjon i disse dager, da mange går rundt med nesa ned i mobiltelefonen.

Det var fagnettstedet Veier24 som først omtalte saken.

Jan-Arild Grytnes, salgssjef for Swarco Norge, forteller til DinSide at denne funksjonen allerede er i bruk i Østerrike, Tyskland og Sverige.

- Vi har fått gode tilbakemeldinger derfra, sier han.

Grytnes påpeker at det bare er rødt lys som vises på bakken ikke grønt.

- Vi gir ikke grønt lys på denne måten. Folk skal se seg for, understreker han.

Når disse nye lysene settes opp her til lands, er det likevel uten denne funksjonen foreløpig, da det er strenge regler for slike ting.

Må løse problem

Tørbjørn Haugen er sjefingeniør i Vegdirektoratet og har fagansvar for trafikklys her til lands. Han forteller at de som myndighet er restriktive på tiltak som blinker og lyser.

- Erfaring viser at det har effekt i starten, men at folk etter hvert blir vant til det.

Samtidig er han klar på at det ofte er mulig å teste ut forskjellige løsninger lokalt.

NY FARTSHUMP: Denne vekker reaksjoner, og mange unngår den. Video: Martin Gramnæs Vis mer

- Ser man at man har et spesifikt problem, så går det an å teste forskjellige løsninger. Slik finnes flere steder i Norge, opplyser sjefingeniøren.

For at direktoratet skal kunne si at en funksjon skal implementeres som standardløsning, kreves det imidlertid en større prosess.

- Men generelt så er vi altså restriktive med ting som blinker og lyser.

Værstasjon

En annen - men ikke så synlig funksjon på de nye lysene - er at de vil være utstyrt med værstasjon som blant annet måler luftforurensningen. Dette kan også innvirke på trafikkflyten.

- For eksempel om en diesellastebil er på vei gjennom byen, så kan trafikklyset gi denne grønt lys kjappere for å få den ut av sentrum, forteller Grytnes.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer