Tramonto + Latigo = 1.110 Fisker-hestekrefter

Det dreier seg om de to BMW- og Mercedesbaserte nyhetene man kunne beundre under bilutstillingen i Frankfurt og som er resultatet av Henrik Fiskers satsning på karrosseridesign og -bygging på høyeste nivå gjennom firmaet Fisker Coachbuild.

Publisert
Sist oppdatert

Disse to fenomenale sportsbilene heter henholdsvis Fisker Tramonto og Fisker Latigo og fås i forskjellige motorvarianter. Årsaken til det er nettopp at virksomheten til Fisker er i hovedsak design og bygging av nye karrosserier og eksklusive interiører til eksisterende og modifiserte versjoner av chassis, drivlinjer og motorer fra etablerte bilprodusenter - i tråd med en stolt tradisjon.

Topp-ytelser i eksklusiv drakt

Denne typen virksomhet utgjorde en viktig del av bilindustrien i første halvdel av forrige århundre, og nå bringer Fisker, forøvrig opprinnelig dansk men etablert i California, ære til luksus-karrosserimakeryrket igjen. De bilene som kan beundres her er nemlig hyper-eksklusive i formgivning og teknisk utførelse. Under de elegante panserne finner man det heftigste av motorisering fra Mercedes/AMG og BMW, med litt hjelp fra tuning-spesialist Kleemann, nok en stor danske i bilverdenen. Henrik Fisker har tidligere erfaring med design blant annet med BMW og Aston Martin.

325 km/t - elektronisk begrenset

Sammen med makker Bernhard Koehler er Fisker i ferd med å skape seg et navn bilinteresserte helt sikkert vil lære å kjenne. Foruten eksklusiviteten som ligger i designen og håndverket kan Fisker også skilte med ytelser av ytterste klasse. Sportskabrioleten Tramonto med "Performance Plus"-pakke er det mest ekstreme produktet. Den er basert på innmat fra Mercedes-Benz SL55 AMG og er blitt ytterlige trimmet av Kleemann. 5,5-liters V8-motoren med kompressor yter således ultra-spreke 610 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 835 newtonmeter. Topphastigheten er elektronisk begrenset til 325 kilometer i timen. Null til hundre går unna på under fire sekunder.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer