Brukt SUV

Tre elbil-kupp

Selv om pandemi og krig har fått prisen på brukte elbiler til å skyte i været, er det fortsatt mulig å gjøre gode kjøp. Her er tre brukt-kupp.

BRA BRUKT: Til tross for at prisene både på nye og brukte elbiler er på vei opp, er det mulig å finne noen gode og nesten nye elektriske SUV-er. til en rimelig pris. Foto: Rune Korsvoll
BRA BRUKT: Til tross for at prisene både på nye og brukte elbiler er på vei opp, er det mulig å finne noen gode og nesten nye elektriske SUV-er. til en rimelig pris. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi har hørt det mange ganger; pandemien, krigen i Ukraina og så videre har skapt store problemer for bilindustrien. Leveringstiden på nye biler er lang, noe som for enkelte modeller betyr over ett års ventetid. Det betyr igjen at folk kjøper brukte elbiler som gale. Prisene skyter i været.

Dermed er det stadig vanskeligere å gjøre det virkelig store bruktkuppet. Men det finnes fortsatt biler som du kan få til en bra pris. Vi har plukket ut tre. At de ikke bare er elektriske, men i tillegg SUV-er, gjør at de er ekstra ettertraktet.

Hyundai Kona Electric har vært en bestselger i flere år og vant blant annet den store vintertesten til Dagbladet i 2019.

SUV-egenskaper

Mazda MX-30 slo ned som en prisbombe for et par år siden. Den har solgt mye til tross for at den ikke har den lengste rekkevidden.

MG ZS EV er den første kinesiske bilen som har gjort det stort i Norge. Den kom inn på markedet som et friskt pust i 2019, med en pris som ingen andre i klassen var i nærheten av.

De er ikke av de største og har ikke firehjulstrekk. De har imidlertid de andre egenskapene til en SUV, med høy bakkeklaring og oversiktlig sitteposisjon. Dessuten er de relativt nye, har kort kjørelengde og flere år igjen på fabrikkgarantien.

Hyundai Kona Electric

Kona er blitt en svært populær SUV. Dette er kanskje det nærmeste du kommer et bruktkupp på en elektrisk SUV i dag. Den rimeligste utgaven har en rekkevidde på 305 kilometer. Vårt eksempel har en batteripakke på 64 kWt og en rekkevidde på 449 kilometer. Du får en slik bil fra rundt 315 000 kroner ferdig på veien.

FOLK I KØ: Da Hyundai Kona Electric kom i 2019, sto på lange ventelister. Bilen gir deg bra rekkevidde for en rimelig penge: Foto: Hyundai
FOLK I KØ: Da Hyundai Kona Electric kom i 2019, sto på lange ventelister. Bilen gir deg bra rekkevidde for en rimelig penge: Foto: Hyundai Vis mer

Kona er en kompakt SUV med noe begrenset plass i bagasjerommet. Den vant den store vinertesten til Dagbladet i 2019 sammen med Tesla Model S.

Kjøreegenskapene på vinterføre er en av bilens sterkeste sider. I tillegg har den et godt varmeapparat, lavt energiforbruk og god rekkevidde i forhold til det fabrikken oppgir. Kona fikk fem stjerner da den ble kollisjonstestet av EuroNcap i 2017.

Hyundai Koa Electric

ÅrsmodellKjørelengdeRekkeviddeBagasjeromTilhengerMotorBruktpris
201973 000 km449 km332 lit.0 kg204 hk320 000

Eksempel fra Finn.no

Mazda MX-30

Til tross for en rekkevidde på bare 200 kilometer, er Mazda MX-30 blitt en populær bil i Norge. Mye skyldes prisen, som startet på 250 000 kroner da bilen kom for to år siden. En brukt med kort kjørelengde får du fra rundt 230 000 kroner når du kjøper privat. Kjøper du en 2020-modell vil du fortsatt har minst tre år igjen av garantien.

KNALL-PRIS: Til tross for en rekkevidde på bare 200 kilometer, er Mazda MX-30 blitt en suksess i Norge. Hemmeligheten er gunstig pris. Foto: Mazda
KNALL-PRIS: Til tross for en rekkevidde på bare 200 kilometer, er Mazda MX-30 blitt en suksess i Norge. Hemmeligheten er gunstig pris. Foto: Mazda Vis mer

Det som trekker litt ned er begrenset plass i bagasjerommet og at den ikke kan trekke tilhenger. I EuroNcaps kollisjonstester fikk MX-30 fem stjerner.

På vinterveier har Mazda MX-30 sikre og gode kjøreegenskaper. I kritiske situasjoner er bilen trygg. Rekkevidden i kulde er begrenset på grunn av det relativt høye strømforbruket og det lille batteriet. Varmeapparatet kunne også vært bedre, avslørte Dagbladets vintertest.

Mazda MX-30

ÅrsmodellKjørelengdeRekkeviddeBagasjeromTilhengerMotorBruktpris
202025 000 km200 km366 lit.0 kg145 hk245 000

Eksempel fra Finn.no

MG ZS EV

MG ZS EV tok Norge med storm da den kom i 2019. Prisen startet under 240 000 kroner for en godt utstyrt bil og kundene opplevde å få relativt bra rekkevidde for pengene. Bilen er et hakk større en Mazda MX-30 og Hyundai Kona. Dette merkes best på plassen i baksetet og i bagasjerommet. I tillegg kan den trekke henger på 500 kilo .

LITT STØRRE: MG ZS EV er litt større enn de to andre bilene og var den første kinesiske biler som ble en storselger i Norge. Foto: MG
LITT STØRRE: MG ZS EV er litt større enn de to andre bilene og var den første kinesiske biler som ble en storselger i Norge. Foto: MG Vis mer

Bilen har ikke vært med i Dagbladets vintertest. De første utgavene hadde ikke varmepumpe-teknologi, som hjelper til å bevare rekkevidden i kulde. Den fikk fem stjerner i EuroNcaps kollisjonstest i 2019,

«MG ZS EV er definitivt verdt pengene», var konklusjonen til Elbil24 etter den første testen av bilen.

MG ZS EV

ÅrsmodellKjørelengdeRekkeviddeBagasjeromTilhengerMotorBruktpris
202037 000 km263 km488 lit.500 kg143 hk250 000

Eksempel fra Finn.no

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer