Volvo startet med trepunkts sikkerhetsbelte 13. August 1959. Bilen var en Volvo PV544 som ble levert til kunde i Kristianstad.
Volvo regner med at trepunkts sikkerhetsbelte har spart over 1000.000 menneskeliv.
Riskoen ved ulykke halveres ved å bruke sikkerhetsbelte, i følge Volvo.
Oppfinner
Nils Bohlin er hjernen bak trepunktsbeltet og jobbet etter teorien om at det enkle ofte er det beste. Det tok derimot tid før beltet fikk det designet det har i dag. I USA begynte man med diverse løsninger for sikkerhetsbelte allerede på 30-tallet.
Det fantes også trepunktsbelter før Volvo kom med sin løsning, men det var Bohlin, som med sin bakgrunn med å utvikle katapultseter for fly, først skjønte hvilke krefter som var i sving ved en kollisjon og som fikk dette til å fungere.
Det viktigste var at hoftebeltet skulle forankres lavt på hver side av setet og skråbeltet som skulle ta i mot overkroppen. Dette gjorde at beltet ble værende i posisjon ved en ulykke.
Det var Volvo PV544 og Volvo Amazon som var først ute med denne typen sikkerhetsbelte. Oppfinnelsen var registrert som et åpent patent som hvem som helst kunne bruke.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger