Ny test skal hindre juks

Triksene bilfabrikkene bruker for å få lavt forbruk

Selgeren skryter av at bilen bare bruket 0,45 liter på mila. Selv har du aldri klart å komme under 0,60 på en god, norsk sommerdag.

VANSKELIG Å JUKSE: Med den nye WLTP-testmetoden, der blant annet forbruket kontrollmåles med kjøring på veien, blir det vanskeligere å jukse seg til lavt forbruk og CO2-utslipp. Foto: Citroën
VANSKELIG Å JUKSE: Med den nye WLTP-testmetoden, der blant annet forbruket kontrollmåles med kjøring på veien, blir det vanskeligere å jukse seg til lavt forbruk og CO2-utslipp. Foto: Citroën Vis mer

Den Brüssel-baserte organisasjonen Transport & Environment har avslørt triksene fabrikkene bruker for å ”jukse” seg til lavt forbruk og lave utslipp.

Bilen utstyres med lettrullende dekk som er pumpet opp til maks. Temperaturen i laboratoriet er 29 grader. Klimaanlegg eller dynamo brukes ikke.

Dette er bare noen av de triksene bilfabrikkene bruker når de gjennomfører testen som gir de offisielle tallene for forbruk og utslipp. Testsyklusen heter NEDC (New European Driving Cycle) og har store mangler i retningslinjene for hvordan testen skal gjennomføre.

Det betyr at bilfabrikkene har mulighet til å bruke kreative virkemidler for å få et forbruk som det aldri er mulig å oppnå på vanlig landevei.

I tillegg til dette er det som kjent avdekket andre juksemetoder for å få ned forbruket, deriblant den mye omtalte VW-skandalen, også omtalt som dieselgate.

Fra NEDC til WLTP

Med bakgrunn i dette har EU nå innført den nye og strengere testmetoden WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure), som skal gjelde for alle biler fra 1. januar 2019.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer