Vi har tidligere uttrykt vår sterke skepsis til ulike former for elektronisk trimming, ofte kalt chiptuning eller datatrimming. Mer om hvorfor vi er skeptisk til slik trimming, kan du lese i denne artikkelen.
En av farene ved ureglementert trimming, hvor du ikke har fremvist bilen for Statens Vegvesen og betalt ekstra effektavgift, er at du må ut med store summer i avgift og straffeavgift. Det forutsetter imidlertid at man blir avslørt med høyere effekt enn det som står i vognkortet.
Større sjanse for å bli tatt
Og nå er det større sjanse for nettopp det, takket være måleinstrumentet Dynomet, som måler effekten i bilen.
Bjørn Fremstad i Statens Vegvesen, faggruppeleder for kjøretøyavdelingen i Sør-Trøndelag distrikt, forteller til Dinside om bakgrunnen for innkjøpet av Dynomet.
- Myndighetene har tidligere ikke hatt noen mulighet til å kontrollere ombygging og trimming av biler. Vi gjør derfor dette av trafikksikkerhetsmessige årsaker.
Fremstad tror mange biler er trimmet.
- Det er bare å se på finn.no. Det dreier seg om store tall, titusenvis i Norges land.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger