ISA: Automatisk skiltgjenkjenning og fartsgrenser

Trodde bolleprisen var fartsgrensa

Flere biler ble «forvirret» av bolle-reklame da teknologien sviktet.

LESEVANSKER: Leser bilen reklamen som et fartsskilt, eller måler den blodsukkeret til føreren og senker farten for at vedkommende skal kjøpe bolle? Foto: Asllat Heandarat Moen Sara/Statens Vegvesen
LESEVANSKER: Leser bilen reklamen som et fartsskilt, eller måler den blodsukkeret til føreren og senker farten for at vedkommende skal kjøpe bolle? Foto: Asllat Heandarat Moen Sara/Statens Vegvesen Vis mer
Publisert

Hvor ofte har du svingt av veien for å kjøpe deg en bolle til en tier? Det må nok være en god del som gjør dette med tanke på hvor ofte slike reklamer popper opp langs veien.

Nå er det imidlertid avdekket at bolle-reklamen og lignende reklameskilt kan bli en real fartsbrems - også for de som ikke vil ta seg en bolle.

Avslørt i Vegvesen-test

I oktober testet nemlig Statens Vegvesen de tekniske systemene i fire ulike bilmodeller, i samarbeid med bilimportører og kartleverandører. Målet var å hente inn data for å kunne analysere nøyaktigheten i systemet.

Intelligent Speed Assistant (ISA), eller intelligent hastighetsassistent på norsk, er et system som leser fartsgrenseskilt når du kjører. Den gjengir fartsgrensa på stedet på bilens dashbord og varsler deg dersom du kjører for fort.

LASERMÅLING: Dette kommer du unna med. Bilder: NTB. Manus: Øystein Bergrud Fossum. Reporter: Ingebjørg Iversen Vis mer

ISA blir et krav til alle kjøretøy fra sommeren 2022 for nye typegodkjenninger, og i 2024 for alle nyregistreringer.

Dersom ISA-en gir feil informasjon til føreren, kan det gå på bekostning av trafikksikkerheten, som jo er det motsatte av målet med teknologien.

Ikke gyldig fartsgrense

ISA baserer seg på bruk av kartdata og kamera som er montert i bilen, men det kan skje at bilen feiltolker informasjonen den får gjennom kameraene eller at kartet ikke stemmer.

Og det er her bolle-reklamen kom inn og klusset det hele til:

– Noen av bilene i forsøket trodde at fartsgrensa forbi reklameskiltet for bakverket var 10 kilometer i timen. Her leste nemlig kameraet på bilen 10-tallet i reklamen og tolket dette som et fartsgrenseskilt, selv om 10 km/t ikke er ei gyldig fartsgrense på offentlig vei i Norge, forteller prosjektleder Alexander Svindseth i Statens Vegvesen.

I noen biler er ISA koblet sammen med den adaptive cruisekontrollen, som gjør at bilen holder en fast avstand til bilen foran og følger fartsgrensa automatisk. Da blir det ekstra merkbart om bilens oppfattede fartsgrense er feil i form av en kraftig fartsbrems.

SKAPER TRØBBEL: Reagerer bilens teknologiske system på bakverk til en tier langs veien, er slike ti-kroners marked din nye nemesis. Foto: Pål Joakim Pollen
SKAPER TRØBBEL: Reagerer bilens teknologiske system på bakverk til en tier langs veien, er slike ti-kroners marked din nye nemesis. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Større prosjekt

Vegvesenets test er en del av et større pilotprogram og satsing på intelligente transportsystemer (ITS) og problemstillingene som oppstår i kjølvannet av dem.

– Dette eksempelet viser at det er viktig å gjennomføre piloter som inkluderer felttester. Det er ikke første gang vi får uventede resultater som det er viktig å ta med i videre arbeid, sier leder for ITS-programmet Per Einar Pedersli.

Dinside har flere ganger skrevet om unøyaktighet i bilenes skiltgjenkjenning og utfordringene slik feillesing kan føre til.

Bilimportørenes Landsforening så også tidlig at det ikke alltid er samsvar mellom hva som er faktisk fartsgrense og det biler «oppfatter» gjennom navigasjonssystemer og skiltavlesning i ISA.

– Det har vært et fruktbart samarbeid med Vegvesenet, SINTEF og andre fagmiljøer for å vurdere mulige feilkilder knyttet til skilting, digitale kartverk eller forskjeller i hvordan bilene leser skilt, sier teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening.

Dataene som er samlet inn under testen, blir videre overlevert til SINTEF for analyse, og ender til slutt i en vitenskapelig artikkel.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer