Hyundai i30 N

Tror fersk GTI-konkurrent vil bli morsom på norske veier

Med Hyundai i30 N lager BMWs tidligere M-sjef spennende GTI-konkurrent fra Sør-Korea.

HYUNDAI I30 N: Sørkoreanerne håper å stjele GTI-kunder med sin nye satsning på høyytelsesbiler tilpasset Norge. Foto: Hyundai
HYUNDAI I30 N: Sørkoreanerne håper å stjele GTI-kunder med sin nye satsning på høyytelsesbiler tilpasset Norge. Foto: Hyundai Vis mer
Publisert

Hyundai i30, som ble lansert i helt ny støpning for bare noen måneder siden, er en utmerket kompaktbil, men den har en relativt anonym tilværelse i skyggen av mer kjente biler i klassen som VW Golf og Ford Focus. Det skal en ny N-utgave forsøke å gjøre noe med. N?

«N» for Namyang, hvor Hyundai har sitt tekniske utviklingssenter. Det er i denne sørkoreanske byen ideen for sportsbilen ble født. «N» står også for Nürburgring, hvor Hyundai har sitt europeiske testsenter og hvor «N»-linjen har blitt videreutviklet.

«N» er kort og godt navnet på Hyundais nye høyytelses-satsing.

Det passer godt, for Nürburgring byr på én av verdens heftigste racerbaner. Med sine 250/275 hk skal Hyundai i30 N ta opp kampen med biler som VW Golf GTI.

Golf GTI Performance testet vi i mai, og konkluderte med at det er det morsomste Golfen på markedet.

«Stjal» BMW-sjefen

i30 N er Hyundais første produkt fra høyytelses-avdelingen. Med seg for å sikre kvaliteten har de derfor fått den profilerte ingeniøren, Albert Biermann, som tidligere var sjef for BMWs anerkjente «M»-satsing.

– Dette er et helt nytt marked for Hyundai. Nå prøver vi oss, og tror på at det er nok mennesker som vil kjøpe sånn bil – av ren entusiasme, sier PR-sjef Morten Brusletto i Hyundai Norge til Dinside.

Hyundai i30 N er basert på femdørsversjon av i30, som fikk terningkast fem da Dinside testet den i vinter. Sportsversjonen kommer som en 2-liters firesylindret bensinmotor, med 250 hestekrefter og et dreiemoment på 353 newtonmeter. I en egen Performance-ytelsespakke kan effekten økes til 275 hester.

Med sistnevnte pakke vil 0–100 km/t da gå unna på 6,1 sekunder, istedenfor 6,4.

Hyundai i30 N: Hyundais nye sportssatsning har blitt testet nøye på Nürburgring i Tyskland. Foto: Hyundai

– Godt egnet for Norge

Sportsbilen har en egen «elektrisk tonegenerator», som forsterker motorlyden. Ifølge Hyundai skal den være spesielt godt tilpasset Norge.

– Dette er en veldig morsom bil å kjøre, og jeg har forstått det slik at den kan brukes både til hverdags og til å yte det lille ekstra på svingete veier. Spesialversjonen med 25 hestekrefter ekstra er imidlertid mer en banebil, forklarer Brusletto.

Prisen er fortsatt ikke bestemt. Den norske PR-sjefen lover likevel at den skal være konkurransedyktig.

Produksjonen av Hyundai i30 N vil foregå i Tsjekkia, og i løpet av høsten vil de første være kjørt til Norge.

– Det kommer noen få i høst. Vi tror ikke at bilen vil selge i store antall, men til de spesielt interesserte GTI-folka, sier Morten Brusletto.

Hyundai i30 N

Hyundai i30 N har blitt testet og utviklet ved Nürburgring-banen i Tyskland. Foto: Hyundai
Hyundai i30 N har blitt testet og utviklet ved Nürburgring-banen i Tyskland. Foto: Hyundai Vis mer
Motor: THETA 2.0 T-GDI THETA 2.0 T-GDI Performance
Slagvolum:1.998 ccm1.998 ccm
Effekt - o/min:250 hk / 6.000275 hk / 6.000
Dreiemoment - o/min:353 Nm / 1.450-4.000353 Nm / 1.450-4.700
0-100 km/t:6,4 sek6,1 sek
Toppfart:250 km/t250 km/t
Antall gir:6 (manuell)6 (manuell)
Mål (l/b/h):4,335m/1,795m/1,451m4,335m/1,795m/1,451m
Akselavstand:2,650 m2,650 m

LES OGSÅ:
Ny råtass fra Toyota selges bare i 350 eksemplarer
Lanserer tidenes kraftigste Porsche 911
Dette er lysfeilene vi slurver mest med

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer