Truckernes Tesla

Denne tradisjonsrike produsenten av mekaniserte arbeidshester har tatt konsekvensene av elbilboomen.

Tøff - og temmelig sær: Bremach T-Rex kommer seg frem. Foto: produsenten
Tøff - og temmelig sær: Bremach T-Rex kommer seg frem. Foto: produsenten Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det har nå vært klart en stund at elektriske kjøretøyer er en viktig del av vår mobilitetsfremtid. Dette gjelder personbiler, tohjulinger - ja til og med sportsbiler. Og nå har altså turen kommet til de tunge arbeidskjøretøyene.

Italiensk og tradisjonsrik

Bremach er en produsent av disse bilverdenens slitere. Den nisjepregede produsenten holder til i Italia - nærmere bestemt i Lombardia hvor produsentene av en trehjuls-budbil siden 1956, Fratelli Brenna, allierte seg med den tidligere flyprodusenten Aermacchi og kalte det nye selskapet Bremach på slutten av 60-tallet.

Arbeidshestene

Den italienske produsenten har etablert seg som en viktig aktør på markedet for firehjulsdrevne arbeidsbiler med aktivitetsområder som rangerer fra snøbrøyting, diverse løfte- og transportløsninger, brannbiler og andre rednings- og assistansekjøretøyer. Altmulig-funksjoner på bygge- og anleggsplasser, i skog og generelt ulendt terreng samt militære formål ivaretas også av denne typen kjøretøy og den fremste konkurrenten er tyske Unimog.

Som elbil

Siste skudd på Bremach-stammen er T-Rex, som vi ser en variant av her. Det meget spesielle er at den kan utstyres med en 100 % elektrisk drivlinje. Dette gjør at den kan spille en tilsvarende rolle som den Tesla i sin tid ikledte seg ved å bevise at elektriske sportsbiler har livets rett - bortsett fra at vi her snakker om lastebiler. Elmotoren skal kunne yte 136 hestekrefter, og har et heftig dreiemoment fra start, hvilket er det som gjelder for denne typen kjøretøy. Batteripakken av typen litiumion skal kunne sørge for en rekkevidde på over 250 kilometer under det Bremach kaller "vanlige arbeidsforhold". Den tøffe offroaderen er utstyrt med permanent firehjulsdrift med låsbare differensialer sentralt og bak - samt foran om man ønsker det.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer