Det er Volkswagen-konsernets tsjekkiske avdeling som har fått lov til å produsere den nyeste og foreløpig minste av konsernets bensinturbo-motorer, den såkalte 1.2 TSI.
Den firesylindrede 1.2 TSI finnes i to effektvarianter; én som yter 160 newtonmeter og 86 hestekrefter og en kraftigere versjon som yter 175 Nm og 105 hestekrefter. Minstemann er kun å finne i Skoda Fabia, mens 105-hesteren er plassert i Skoda-modellene Fabia, Octavia og Yeti, samt Volkswagen-modellene Polo, Golf og Golf Plus. I disse dager vil også Audi A3 bli tilgjengelig med motoren. Det samme gjelder Audi A1, som kommer til høsten.
Mindre og mindre
1.2 TSI-motoren er så langt den mest ekstreme representanten for Volkswagen-konsernets såkalte "downsizing"-strategi. Konsernets langsiktige mål har lenge vært å utvikle motorer med minst mulig slagvolum - noe som i neste omgang blant annet skal gi redusert vekt, forbruk og CO2-utslipp.
Forutsetningen har selvsagt vært at kundene ikke skal oppleve noen ulempe knyttet til motorkrympingen. Dette er løst ved å gi de nye motorene direkte innsprøytning og turbolading (og i ett tilfelle kombinert turbo- og kompressorlading). Turboladingen sørger for at de små motorene produserer langt høyere dreiemoment - langt tidligere - enn konvensjonelle, selvpustende bensinmotorer.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger