Tunneltest år 1999: Hvor sikre er de?

Etter de siste katastrofale tunnel-ulykkene i Frankrike og Østerrike, har det blitt rettet et kritisk søkelys mot sikkerheten i veitunneler. Det tyske automobil-forbundet ADAC har gjennomført en større undersøkelse av de 20 tunnelene som erfaringsmessig får det meste av ferie-trafikken.

Tunneltest år 1999: Hvor sikre er de?
Publisert

ADAC sine resultater etter grundige befaringer viser at så mange som halvparten av de 20 aktuelle tunnelene har en sikkerhetsgrad som er betenkelig eller mangelfull. Kun en av tunnelene får karakteren "svært bra".

ADAC

ADAC er det tyske motstykket til NAF (Norsk Automobil Forbund). Det er også det største automobilforbundet i Europa og det nest største på verdensbasis. Til å gjennomføre testen har ADAC benyttet seg av ingeniører fra selskapet DMT (Deutsche Montan Technologie), som sammen med ADAC har utarbeidet en sjekkliste som omfatter de viktigste sikkerhetsaspektene.

Sjekkpunktene

For å kunne danne seg en vurdering av den generelle sikkerheten i tunnelen, har de gjennomført stikkprøver i de forskjellige tunnelene, samt at resultatene av dette er blitt veid opp mot testpersonenes egne opplevelser, samt opplevelsene til uavhengige kilder. Under stikkprøvene ble det sett på sikkerhetsaspekter som fluktveier ut hvis det skulle begynne å brenne i tunnelen; hvorvidt det er trafikk i begge retninger i samme tunnelrør; om det er tilstrekkelig med nødlummer i tunnelen; brannlufting; og plassering og utforming av brannvernet.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.