Turbo i Megane CC

Kabriolet handler om kjøreglede, og mye effekt er i høyeste grad med på å skape underholdning bak rattet.

Publisert
Sist oppdatert
Turbo i Megane CC

Turbo i Megane CC

  1. Store bilder
Turbo i Megane CC
Turbo i Megane CC
Turbo i Megane CC
Turbo i Megane CC


TOULOUSE (DinSide Motor): Motoren ble første gang brukt i Avantime og Vel Satis i 2002. Fra 2003 ble den tilgjengelig i Laguna og nå er den også tilgjengelig i Megane CC og Scenic.

Kabrioletmodeller med metalltak i stedet for kalesje øker i antall. I den litt høyere prisklassen ligger Mercedes SL og Lexus SC 430, mens i mer folkelig prisklasser finner du et par svakere Mercedes SLK, Peugeot 206 CC og 307 CC og Megane CC.

God bagasjeplass

Takløsningen til Megane kupekabriolet er utviklet av Karmann i Tyskland. De har utstrakt erfaring med kabrioletløsninger. I tilllegg til at du har vindu bak, har du også et stort vindu i taket. Det gjør at kupeen er lys og trivelig og at du alltid har utsikt oppover. Taket opereres med en knapp mellom setene og et elektrohydrualisk system forvandler kupeen til kabriolet på 22 sekunder. Med taket over hodet har du 490 liters bagasjerom. Når taket er nede synker bagasjeromsvolumet til 190 liter.

Ny motor

Fra før finnes Megane CC med tre motorer hvorav to er tilgjengelig her i Norge. Dieselmotoren med 1,9-liters slagvolum og 120 hestekrefter finnes ikke i prislistene her hjemme. Motoren vi ha kjørt nå blir den sterkeste bensinmotoren og troner på toppen over en 1,6-liter med 115 hestekrefter og en toliter med 136 hestekrefter. Turbomotoren er også en toliter og yter 165 hestekrefter og 270 newtonmeter. 100 kilometer i timen passeres på 8,7 sekunder og toppfarten er 220 kilometer i timen.

Villig

Selv om Megane CC ikke er noen sportsbil, passer turbomotoren godt. Den trekker bra, og i forhold til de motorene vi har kjørt i denne bilen før, har den et greit kraftoverskudd. Turtallskurven er flat, noe som gjør at draget blir svært jevnt over hele turtalssregisteret. Kraften fordeles ut til forhjulene via en sekstrinns girkasse som også bidrar til at du kan utnytte effekt og dreiemoment på en god måte. Vi sliter litt med tilvenningen til styingen på Megane-modellene. På denne turbomodellen har den blitt mye bedre enn på de svakere variantene. Den er mye mer presis og hele bilen virker mye fastere i fisken.

Prisen på Megane CC 2.0 T er fortsatt ikke klar.

Store bilder finner du her.


Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder

  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer