Turbo i MX-5

MazdaSpeed skal være for Mazda det AMG er for Mercedes-Benz, det vil si råere utgaver av eksisterende modeller.

Publisert
Sist oppdatert

Verdens mest solgte lette sportsbil, Mazda MX-5, står foran et modellskifte. På slutten av livssyklusen til dagens utgave dukker det opp en MazdaSpeed-versjon. Det kan være en svar på at det først nå begynner å dukke opp liknende biler fra amerikanske produsenter, for eksempel viste Pontiac frem Solstice som helt klart vil konkurrere med MX-5 eller Miata som den heter i USA.

Motor fra Sport

Det er 1,8-literen i MX-5 Sport som får mer dreiemoment og flere hestekrefter ved hjelp av turbo og ladeluftkjøler. 145 hestekrefter i Sport-utgaven blir til 172 hestekrefter i MazdaSpeed-versjonen. Også dreiemomentet får et skikkelig løft, opp fra 168 Newtonmeter (Nm) ved 5.000 o/min til 209 Nm ved 5.500 o/min. Det vil nok ha mye å si for ytelsene, operasjonen har kun medført 20 kg ekstra vekt i MX-5.

Gjennom en sekstrinns manuell girkasse overføres kreftene til asfalten ved hjelp av dekk i dimensjonen 205/40-17. Det er første gang Mazda går opp til 17-tommere for MX-5.

Senket

MazdaSpeed MX-5 er sluppet 7 millimeter nærmere bakken enn de andre utgavene. Nye fjærer og dempere sørger for at bedre veigrep sammen med nye stabilisatorstag foran og bak. Også styringen er endret mot økt sportslighet, samt at kløtsj, girkasse og akslinger er forsterket for å tåle den sterkere motoren.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer