Mitsubishi Outlander har blitt godt mottatt i markedet. Et salg på 1.106 biler i 2004 tyder på at modellen var ønsket. Outlander har altså fra lanseringen i mai 2003 seilt opp som en viktig aktør blant de mest populære bilene i klassen for små SUV-er. Mitsubishi er også dessverre i samme bås som Subaru og Honda på ett punkt. Ingen av dem har dieselmotor. Toyota RAV4, Nissan X-trial og Land Rover Freelander finnes med dieselmotorer. Spesielt de to første selges i større antall på grunn av dette.
Vi savnet ikke diesel i dag
Outlander har hittil eksistert med to motoralternativer. Basismodellen har en 2-liters motor med 136 hestekrefter. I tillegg har en 2,4-liters motor med 160 hestekrefter vært tilgjengelig for de som vil ha automatgir. Nå har vi kjørt verstingen med turbomotor. Mitsubishi har tatt motoren fra Lancer Evolution VIII (en herlig sportsbil) og montert den i Outlander. Effekteuttaket er moderert litt og i Outlander yter den 202 hestekrefter ved 5.500 omdreininger. Dreiemomentet er 303 newtonmeter ved 3.500. 0 til 100 kilometer i timen skal den klare på 7,7 sekunder og toppfarten er 220 kilometer i timen. Firehjulsdriften har en viskositetskobling som fordeler driften til alle hjul. Med slike krefter under panseret tenker man ikke på dieselmotorens fortreffeligheter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger