Turbodiesel med ketsjupeffekt

Med en ytelse på 136 hk/315 Nm er motoren under panseret i C220CDI langt ifra den sterkeste på markedet. Og prislappen er høy, men likevel kan C220 CDI karakteriseres som "et godt kjøp". Forklaring følger.

Publisert

Etter en uke bak rattet i en C220CDI -- eller nesten en hvilken som helst annen bil med moderne dieselmotor, er vi i liten tvil om at diesel som drivstoff byr på svært mange fordeler for bileieren. Den effektive utnyttelsen av drivstoffet er svært høy, og moderne teknikk med felles innsprøytningramper (Common Rail), effektive turbiner og avanserte forbrenningskammer gir et langt høyere dreiemoment enn vi er vant med fra bensinmotorer med tilsvarende slagvolum -- og samtidig et mye lavere forbruk.

Vår testuke resulterte i et gjennomsnittsforbruk på 0,53 l/mil, som må karakteriseres som svært behagelig.

Motoren kler bilen

Det aller viktigste er likevel at motoren i C220 CDI passer bilen svært godt i den forstand at den alltid har krefter til overs, og forserer alle bratte bakker og lange strekninger tilsynelatende uten å anstrenge seg i det hele tatt.

Bortsett fra ved start fra stillestående, og i enkelte forbikjøringssituasjoner. Dersom turboen knapt har ladetrykk i det hele tatt, for eksempel når du står stille og skal inn på en trafikkert hovedvei, ser en luke, klasker gasspedalen i bunn, så skjer det….ingen verdens ting.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer