Corvette ZR1 med sine 650 hestekrefter og sin fantastisk spreke rundetid på Nürburgrings nordsløyfe (7:26), er en av referansene i sportsbilverdenen, og en som motbeviser postulatet at bare europeere kan lage kompetente sportsbiler som kan annet enn å gå fort rett frem. (Onde tunger vil hevde at den er unntaket som bekrefter regelen...)
Tre effektvarianter
Hennessey ønsker å tyne enda mer villskap og banedyktighet ut av monsteret og annonserer nå versjonen Z700, som alternativt kan oppgraderes til Z750 og Z1000. Tallet i benevnelsen er en avrundet indikasjon på toppeffekten; det blir altså mulig å få en variant med 1.000 hestekrefter under panseret. Allerede "basis"-versjonen skal greie 0-60 mph på 2,9 sekunder, hvilket betyr 3,1 til 3,2 på 0-100.
Mer effektiv banekjører
Maksimal effekt er imidlertid ikke hovedpoenget her, og når det gjelder Nürburgring-tider er det Z700 med sine bortimot 715 hestekrefter som gjelder. Det er bilen som er avbildet her og som man kan se er bilen ytterligere senket og har fått en del aerodynamiske hjelpemidler som er spesifikke for Hennessey-utgavene. Dermed økes marktrykket med nær 150 kilo. Uavfjæret vekt er redusert med nesten 30 kilo ved bruk av karbonfiberfelger med Michelin Pilot Sport Cup-dekk i dimensjonene 265/35-19 foran og 325/35-19 bak.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger