Vinter-kaos

Tusen måtte ha nødhjelp

Snøkaos i sør og rekordkulde i Innlandet har ført til at rundt tusen bilister har fått bergingshjelp denne uka. Nå foreslår Gjensidige kolonnekjøring for vogntog.

LANG REKKE: Med kolonnekjøring for vogntog også på hovedveiene, kunne kaoset på E18-kaoset på Sørlandet vært unngått, mener Gjensidige. Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen
LANG REKKE: Med kolonnekjøring for vogntog også på hovedveiene, kunne kaoset på E18-kaoset på Sørlandet vært unngått, mener Gjensidige. Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen Vis mer
Publisert

- Det er betydelig oppgang i antall bergingsoppdrag. Starthjelp og hjelp til å komme ut av snøbrøyta dominerer. Det har vært lange køer hos bergingsselskapene, forteller kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige.

På Sørlandet har snøen lavet ned i store mengder, og i innlandet Østafjells og Nord-Norge har det vært betydelig kaldere enn normalt i desember.

Tusen har fått hjelp

- Vi har sett en økning på 35 prosent i antall bilister som har hatt behov for hjelp siden mandag sammenlignet med ei normal uke i desember, sier Rysstad, og fortsetter:

- For alle forsikringsselskapene regner vi med at rundt tusen bilister har hatt behov for hjelp. Oslo, Sørlandet og Innlandet er de områdene som dominerer statistikken.

Og det er er særlig elbilene som har fått merke at batteriet går fortere tomt i kulda, ifølge ham.

BOM FAST: Når det går fra varme- til kuldegrader, eller når du har vasket bilen i vinter, er det stor risiko for at dørene fryser fast. Vi har trikset som forebygger. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Kolonne for vogntog

Når det gjelder kaoset på E18 på Sørlandet, foreslår nå Gjensidige at det innføres kolonnekjøring for vogntog også på hovedveiene:

- Snøen var varslet, og problemet med dårlig skodde vogntog er godt kjent. Gjensidige mener slikt kaos kan unngås ved å praktisere kolonnekjøring for alle vogntog i tilsvarende situasjoner.

Dårlige skodde vogntog

- Hadde alle vogntog blitt stoppet og bilene samlet opp i kolonner, kunne kaoset vært unngått. Vi vet at dette har vært praktisert i andre land, og det burde være mulig å få til i Norge også. I stedet har disse tunge kjøretøyene kjørt én og én, og mange har stoppet etter tur. Det ga en totalt uoversiktlig og kaotisk situasjon, sier Rysstad.

Han forteller at en undersøkelse fra Ipsos for Gjensidige viser at fire av ti bilister har opplevd problemer i trafikken på grunn av utenlandske vogntog det siste året. Det er en klar forverring fra året før.

DÅRLIG SKODDE: Fire av ti bilister har opplevd å få problemer med å komme seg fram på grunn av dårlig skodde, utenlandske vogntog, ifølge en undersøkelse som Gjensidige har gjort. Statens vegvesen kontrollerer, men rekker ikke over alle. Foto: Statens vegvsen
DÅRLIG SKODDE: Fire av ti bilister har opplevd å få problemer med å komme seg fram på grunn av dårlig skodde, utenlandske vogntog, ifølge en undersøkelse som Gjensidige har gjort. Statens vegvesen kontrollerer, men rekker ikke over alle. Foto: Statens vegvsen Vis mer

Til forslaget om kolonnekjøring også på motorveier, svarer Ingmar Ulvenes i Statens vegvesen følgende:

- Vi er alltid åpen for gode forslag, men kolonnekjøring er noe vi først og fremst bruker når det er svært dårlig sikt. Så vidt jeg vet var ikke det tilfellet i snøværet på Sørlandet denne uka.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer