Livsfarlig på våte høstveier

Tusenlapper å spare

På våte høstveier har et nytt sommerdekk sikkert grep i 80 km/t. Et med fire millimeter mønster vannplaner i 60 km/t.

Publisert

Våte høstveier kan by på skumle opplevelser bak rattet. Mye vann på veien, mørke kvelder og løvfall er utfordrende både for bil og sjåfør.

Å kjøre med slitte dekk under slike forhold, er å leke med livet. Dinside har testet, og resultatene er skremmende. Eller som en av testførerne sa, etter én runde med de slitte dekkene på bilen:

– Grepet slipper hele tiden og bilen blir nesten umulig å håndtere. I vanlig trafikk er dette rett og slett farlig.

Slitte, men lovlige

I den store sommerdekk-testen som Dinside/Dagbladet kjørte i fjor, hadde vi med to sett med slitte dekk, for å se hva de duger til, i forhold til nye på våte høstveier.

Det ene dekket var Continentals siste modell av sommerdekket PremiumContact5. Det har i flere år vært blant topp-dekkene i våre tester.

Dekket var bare to år gammelt, og hadde fortsatt tre-fire millimeter mønster igjen. Med andre ord godt innenfor kravet på 1,6 millimeter, som gjelder for sommerdekk. De fleste ville brukt det i minst én sesong til.

SAPRTE 2 200: Vi sjekket prisen på nye sommerdekk og sparte 2 200 kroner ved å kjøpe på høsten framfor på våren. Foto;:Rune Korsvoll
SAPRTE 2 200: Vi sjekket prisen på nye sommerdekk og sparte 2 200 kroner ved å kjøpe på høsten framfor på våren. Foto;:Rune Korsvoll Vis mer

BIlen flyter

Det er på våte høstveier de slitte dekkene er som dårligst. Vi testet på en bane med seks millimeter vann. Med de nye sommerdekkene mistet ikke bilen veigrepet før i 83 kilometer i timen i sving. Med de slitte - men lovlige - sommerdekkene på bilen startet vannplaningen allerede i 61,2 km/t.

Alle som har opplevd vannplaning, vet hvor dramatisk det er. Dekkene klarer ikke lenger å drenere vekk vannet, og bilen begynner rett og slett å flyte. Den lar seg ikke lenger styre eller bremse, og oppfører seg mer som en båt.

Over i motgående

I testen hadde vi også med ett sett slitte, piggfrie vinterdekk (Continental ContiVikingContact 5.) Det er faktisk en del som kjører rundt på slike om sommeren.

Dekket var åtte år gammelt, men hadde tre millimeter mønster igjen. Det vil si akkurat på grensen til det lovlige, dersom det brukes som vinterdekk, men fortsatt lovlig å bruke som sommerdekk.

Med de slitte, piggfrie vinterdekkene vannplanet bilen i 60,3 km/t. Dersom dette skjer når du er midt i en sving, «flyter» bilen rett ut av veien eller over i motgående kjørebane!

FARLIGE: - Disse dekkene er helt ubrukbare. Grepet slipper hele tiden og i vanlig trafikk vil de være farlige, kommenterte testsjef Jukka Antilla etter noen runder med de slitte, piggfrie vinterdekkene på bilen. Foto: Anton Reenpaa
FARLIGE: - Disse dekkene er helt ubrukbare. Grepet slipper hele tiden og i vanlig trafikk vil de være farlige, kommenterte testsjef Jukka Antilla etter noen runder med de slitte, piggfrie vinterdekkene på bilen. Foto: Anton Reenpaa Vis mer

Klarer ikke å stoppe

Når det gjelder bremsing, ser kanskje ikke resultatene riktig så ille ut – i hvert fall ikke for sommerdekket. Fra 80 km/t hadde bilen bare to-tre meter lengre bremsestrekning enn de beste nye dekkene.

For det piggfrie vinterdekket er det mer dramatisk. Det beste nye sommerdekket stopper på 27,1 meter fra 80 km/t på våt asfalt. Vinterdekket stopper først etter 38,3 meter.

Det betyr at når bilen med sommerdekkene har klart å stoppe foran et fotgjengerfelt, med et barn som løper over, har bilen med de piggfrie vinterdekkene fortsatt en hastighet på over 40 km/t når den treffer barnet.

Kommentaren fra testføreren var klar:

– Dekkene er helt ubrukelige. Grepet slipper hele tiden og i vanlig trafikk vil de være farlige!

PIGGFRIE DÅRLIGST: Kjører du på slitte, piggfrie vinterdekk på våte høstveier, får du farlig lang bremsestrekning i tillegg til tidlig vannplaning. Foto: Anton Reenpaa
PIGGFRIE DÅRLIGST: Kjører du på slitte, piggfrie vinterdekk på våte høstveier, får du farlig lang bremsestrekning i tillegg til tidlig vannplaning. Foto: Anton Reenpaa Vis mer

Sparte 2.200 kroner

Det er ingen tvil om at det er nå på våte høstveier at du trenger de beste sommerdekkene. Den gode nyheten er at du kan spare mye penger dersom du kjøper nye dekk nå, fremfor å vente til våren.

Vi har sjekket dekkprisene hos tre store forhandlere, og alle tre hadde gode tilbud på nye dekk nå.

Vi spurte etter prisen på fire dekk til en BMW 225 XE. Hos forhandleren med det beste tilbudet sparte vi 2.200 kroner, sammenliknet med hva de samme dekkene hadde kostet tidligere i sommer.

«Vi må tømme lagret for å få plass til vinterdekkene», var forklaringen.

Hos forhandleren vi sparte minst, var det snakk om et avslag på 900 kroner. Kanskje ikke all verden, men da kjører du i hvert fall så sikkert som mulig høsten igjennom.

SÅ TIDLIG VANNPLANER DE SLITTE DEKKENE

Vannplaning i svingHastighet (km/h)
Goodyear83,1
Nokian82,8
Vredestein82,1
Falken82,0
Sava81,8
Hankook81,5
Michelin81,5
Continental80,8
Bridgestone80,1
Maxxis79,5
Radar78,5
Nankang78,2
Michelin CrossClimate77,8
Slitt sommerdekk61,2
Slitt piggfritt vinterdekk60,3

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer