Alle biler som skal registreres på norske skilter belastes med en såkalt engangsavgift. Denne er bygd opp av tre komponenter, effekt, CO2-utslipp og bilens egenvekt. Mens vi i en kommentar for en del måneder siden fokuserte på effektavgiften, skal vi nå fokusere på vektavgiften.
Les mer om den urettferdige effektavgiften her.
EU-standard
For når du kjøper ny bil, eller bruktimporterer en fra utlandet, betaler du nemlig avgiftskroner på vekt som ikke finnes. En bils egenvekt oppgis etter EU-standarden med visse tillegg for fører, bagasje og ulike væsker, deriblant drivstoff.
Vektavgift
Denne typegodkjenningen legges til grunn for beregningen av vektavgiften. Vekten for fører og bagasje, 68 + 7 kilo, trekkes imidlertid fra, slik at disse 75 kiloene ikke avgiftsbelegges. Men det gjør drivstoffet. Og det til tross for at det ikke følger med når du får bilen fra forhandleren.
Eksempel
La oss ta regnestykket. En liter diesel veier om lag 850 gram. Ford Mondeo, en av Norges mest solgte biler hittil i år, kan tjene som representant for de typiske familiebilene. Den har en 70-liters drivstofftank. Regelen er at denne skal være fylt opp 90 prosent. Det gir 63 liter diesel som til sammen veier om lag 53,5 kilo. Med fem liter spylevæske lander vi på drøye 58 kilo.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger