I Tyskland, som her hjemme, må alle biler jevnlig inn til kontrollbesiktning. I Norge innkalles biler til EØS-kontroll første gang etter fire år, dernest skal bilen kontrolleres hvert andre år. I Tyskland kontrolleres bilene første gang når bilen er tre år gammel, for deretter å bli innkalt til kontroll hvert andre år.
Tüv
Kontrollen av den tyske bilparken er underlagt TÜV, Technischen Überwachungs-Vereine. TÜV har ni egne kontrollstasjoner som gjennomfører undersøkelsene, i tillegg til at oppdragene utføres ved et utvalg godkjente verksteder. Den store forskjellen mellom kontrollbesiktningene i Tyskland og her hjemme, er at tyskerne noterer alle feil og mangler og sorterer etter bilmodell - for hvert år å utgi en rapport om tilbøyeligheten til feil og mangler for hver enkelt modell. Dette gjøres merkelig nok ikke i Norge.
Dette betyr tallene
Vi tar et eksempel fra tabellen med 1 til 3 år gamle biler: Det er oppdaget betydelige mangler ved 2,1 prosent av alle ett til tre år gamle Audi A2. I andre enden av listen er det funnet betydelige mangler ved hele 14,7 prosent av alle Peugeot 806 i det samme tidsrommet.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger