På engelsk kalles det geofencing, på norsk geogjerde. Teknologien går ut på at et avgrenset område «gjerdes inn» ved hjelp av digitale kart og bilene styres ved hjelp av GPS eller et annet satellittbasert system.
Allerede nå kommuniseres dette med moderne biler. Slik er det blant annet med en del nyere ladbare hybrider fra BMW eller Volvo. De kan slå av bensinmotoren og kjøre bare på strøm når de passerer et geogjerde som ligger rundt en miljøsone i en by.
Styrer farten
Nå testes systemet ut for også å kunne styre bilenes hastighet, slik at de tvinges til å holde fartsgrensen. I Norge er det allerede gjennomført flere pilotprosjekter som viser at teknologien fungerer på moderne kjøretøyer.
- Vi er godt kjent med geofence og de muligheter som ligger der. I forhold til trafikksikkerhet er det spesielt interessant, fordi mange ulykker skyldes for høy hastighet, sier Trude Schistad, som jobber med trafikksikkerhet i Statens vegvesen.
Erstatter fartshumper
- Geofence vil også begrense behovet for andre fartsreduserende tiltak, slik som humper. Det kan på sikt erstatte både skilting og fysiske hinder, ved digitalt å kontrollere at kjøretøyene følger reglene gjennom å styre hastigheten på utvalgte strekninger og soner, for eksempel forbi skoler, forklarer hun.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger