Geogjerde

Tvinger deg til 30 kilometer i timen

Med ny teknologi, et såkalt geogjerde, skal du tvinges til å holde fartsgrensen – for eksempel 20 eller 30 kilometer i timen forbi en skole.

STYRER FARTEN: Et geogjerde vil tvinge bilen din til automatisk å følge fartsgrensen. Det betyr også at det er mulig å fjerne for eksempel fartshumpene som i dag ligger der for å redusere farten. Foto: Rune Korsvoll
STYRER FARTEN: Et geogjerde vil tvinge bilen din til automatisk å følge fartsgrensen. Det betyr også at det er mulig å fjerne for eksempel fartshumpene som i dag ligger der for å redusere farten. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

På engelsk kalles det geofencing, på norsk geogjerde. Teknologien går ut på at et avgrenset område «gjerdes inn» ved hjelp av digitale kart og bilene styres ved hjelp av GPS eller et annet satellittbasert system.

Allerede nå kommuniseres dette med moderne biler. Slik er det blant annet med en del nyere ladbare hybrider fra BMW eller Volvo. De kan slå av bensinmotoren og kjøre bare på strøm når de passerer et geogjerde som ligger rundt en miljøsone i en by.

Styrer farten

Nå testes systemet ut for også å kunne styre bilenes hastighet, slik at de tvinges til å holde fartsgrensen. I Norge er det allerede gjennomført flere pilotprosjekter som viser at teknologien fungerer på moderne kjøretøyer.

- Vi er godt kjent med geofence og de muligheter som ligger der. I forhold til trafikksikkerhet er det spesielt interessant, fordi mange ulykker skyldes for høy hastighet, sier Trude Schistad, som jobber med trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

ET DIGITALT GJERDE: På et digitalt kart legges det inn et «gjerde» for eksempel rundt en skole, som styrer farten til bilen til 20 eller 30 km/t. Foto: BMW
ET DIGITALT GJERDE: På et digitalt kart legges det inn et «gjerde» for eksempel rundt en skole, som styrer farten til bilen til 20 eller 30 km/t. Foto: BMW Vis mer

Erstatter fartshumper

- Geofence vil også begrense behovet for andre fartsreduserende tiltak, slik som humper. Det kan på sikt erstatte både skilting og fysiske hinder, ved digitalt å kontrollere at kjøretøyene følger reglene gjennom å styre hastigheten på utvalgte strekninger og soner, for eksempel forbi skoler, forklarer hun.

Erik Olsen, seksjonssjef i avdeling for transportstyring i Statens vegvesen, har hatt ansvaret for gjennomføring av de pilotprosjektene som til nå er gjennomført i Norge:

Testet i norske byer

- Vi har allerede gjennomført flere tester med geofencing i Trondheim, Oslo, Bergen og Stavanger. Prosjektene har gått ut på å kople ladbare hybridbiler over på strøm når de passerer inn i en miljøsone. Testene viser seg at denne teknologien fungerer som bare det. Det kunne like gjerne vært at vi hadde gått inn og styrt hastigheten på bilene, sier Olsen.

TESTET I NORGE: Det er allerede gjennomført tester i norske byer som viser at geogjerde fungerer. I Oslo ble bensinmotoren på Volvos ladbare hybrid kuttet, slik at den kjørte bare på strøm innenfor "gjerdet". Foto: Statens vegvesen
TESTET I NORGE: Det er allerede gjennomført tester i norske byer som viser at geogjerde fungerer. I Oslo ble bensinmotoren på Volvos ladbare hybrid kuttet, slik at den kjørte bare på strøm innenfor "gjerdet". Foto: Statens vegvesen Vis mer

Fungerer i praksis

Han forklarer at det som må til for at disse systemene skal komme i vanlig drift, er at det utarbeides et regelverk som alle skal forholde seg til, for eksempel på EU-nivå. Dessuten må bilprodusentene legge inn teknologi i bilene slik at de kan kommunisere med et geogjerde. Her kan du se video av hvordan systemet fungerer i praksis.

- Vi vil de neste årene jobbe med å få plass de støttesystemene som er nødvendig for innføringen av geofence når det blir aktuelt. Dette er veldig spennende og noe vi kommer til å jobbe mye med framover.

«Fartssperre» kommer nå

- Dette er et system som kommer, selv om det fortsatt ligger litt fram i tid. For høy fart er en av de største utfordringene i forhold til trafikkulykker i Norge. Dersom vi kan sikre oss at bilene holder riktig fart i forhold til situasjonen i trafikken, så er dette bra, sier Trude Schistad.

I mellomtiden innfører nå EU krav om ISA (Intelligent Speed Assistance) i alle nye biler fra neste år. De fleste bilene har kamera som leser skiltene langs veien og tilpasser bilens hastighet automatisk etter disse. Dette systemet kan imidlertid skrus av eller overstyres av sjåføren ved for eksempel et kraftig trykk på gasspedalen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer