I over 40 prosent av dødsulykkene på norske veier er høy fart en medvirkende årsak. Men det er en annen årsak som skaper enda flere tragiske ulykker: dårlige sjåfører.

Én av tre har sjanset med sommerdekk
I fjor omkom 108 personer på norske veier. I over halvparten av dødsulykkene var manglende førerdyktighet en medvirkende faktor til utfallet. Det viser en rapport fra Statens vegvesen, der 100 av dødsulykkene er studert i dybden.
- En eller flere faktorer knyttet til manglende førerdyktighet medvirket til 52 dødsulykker i 2018. Ofte er dette et resultat av liten erfaring og kunnskap, noe som fører til feilvurderinger og uansvarlig adferd, sier seksjonssjef Svein Ringen i Statens vegvesen.

Kraftig økning i rus
Han forteller at rapporten også avslører flere andre årsaker til dødsulykkene. Høy fart etter forholdene eller kjøring langt over fartsgrensen, var en sannsynlig medvirkende årsak i 41 prosent av ulykkene. Etter flere år med klar nedgang og etterfølgende stagnasjon i fartsulykkene, gikk disse ulykkene opp ti prosent i 2018 i forhold til året før.
Kjøring i ruspåvirket tilstand var en medvirkende årsak i 34 prosent av dødsulykkene i fjor. Dette er den største andelen rusulykker siden Statens vegvesen startet sitt analysearbeid i 2005. I tillegg frykter vegvesenet at det er store «mørketall» på området.

- Veien selv er nesten aldri en utløsende faktor i disse dødsulykkene. Men når en ulykke først oppstår, er veiforhold medvirkende til å forsterke et allerede uheldig hendelsesforløp. De viktigste faktorene er veiens linjeføring, sikthindringer og tilstanden på veidekket, sier Ringen.
Mange kunne overlevd
Møte- og utforkjøringsulykker dominerte ulykkesbildet i 2018. Hele 39 personer omkom i utforkjøringsulykker, mens 37 mistet livet i møteulykker. I tillegg omkom 16 motorsykkelførere.
- Manglende bruk av sikkerhetsutstyr var medvirkende til skadeomfanget i mange av disse ulykkene. Hele 33 prosent av de omkomne i bil brukte ikke sikkerhetsbeltet, mens fire av MC-førerne ikke brukte hjelm eller brukte feil hjelm. Dette er skuffende tall. Våre analyser viser at mange av disse kanskje kunne overlevd dersom de hadde brukt sikkerhetsutstyret, sier Ringen.
Medvirkende årsaker til dødsulykkene:
Manglende førerdyktighet 52 %
For høy fart etter forholdene 41 %
Kjøring i rus 34 %
Trøtthet/innsovning bak rattet 13 %
Sykdom 11 %
Mistanke om selvvalgt ulykke 6 %
Faktor knyttet til veimiljø 28 %
Faktorer knyttet til kjøretøyet 31 %
Faktorer knyttet til vær og føre 13 %
Kilde: Statens vegvesen - Dybdeanalyser av døds-ulykker i vegtrafikken 2018
