Under- og overstyring

Vi har vel alle opplevd at bilen sladder – eller at den går rett fram selv om du befaler den til å svinge. Men hva gjør du når slike krisesituasjoner oppstår?

Under- og overstyring
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Du har kanskje opplevd at bilen ikke synes å lystre dine befalinger, at den ikke vil svinge uansett hvor mye du dreier på rattet? Dette, at bilen vil rett fram selv om du befaler den til å svinge, kalles en understyring. Dette kan oppstå dersom du kjører forhjulsdreven eller firehjulsdreven bil og går inn i sving med for høy fart, eller du akselererer for mye i svingen. En impulsreaksjon på dette kan være å styre mer den retningen du vil, men dette vil kun føre til at understyringen forsterkes.

Dette gjør du ved understyring

Den riktige reaksjonen ved en understyring, er å først gå av gasspedalen. Dette vil føre til at vekten forlytter seg mer fremover, slik at veggrepet blir bedre. Etter å ha sluppet gassen, bør du styre litt motsatt vei av den retningen du egentlig ønsker at bilen skal svinge. – Men husk at dette skal være en liten rattbevegelse, som du holder til du kjenner at veggrepet er gjenopprettet.

Sladd

Overstyring er når du får ”sladd” på bilen, altså når baken kommer seilende ut og nesen på bilen dermed vendes innover i svingen. Dette forekommer vanligvis ved bakhjulsdrevne eller ved firehjulsdrevne biler. Terskelen før bilen begynner å sladde er mye høyere hos en firehjulsdreven bil, enn hva den er hos en tohjulsdreven bil – dette gjelder også ved underststyring. I en firehjulsdreven bil kan du gi mer gass eller minske farten mer uten å miste veggrepet, enn hva du kan i tohjulsdrevne biler.

Overstyringen oppstår dersom du akselererer overdrevent mye, eller dersom du bremser, i sving. Her vil første reaksjon hos mange være å bremse. Dersom du gjør dette, vil du miste ytterligere grep på bakhjulene – og du er ute i enda mer hardt vær.

Dette gjør du ved overstyring

Det du imidlertid skal gjøre, er å tråkke inn kløtsjen og styre imot så raskt som mulig. Når du tråkker inn kløtsjen, blir bilen nøytral i veggrepet – den har ikke mer eller mindre vekt på framhjul eller bakhjul – og du gjenvinner dermed veggrepet. Du skal styre imot så raskt som mulig – jo raskere du er i avtrekkeren her, jo mindre er det å rette opp. Ofte må du styre mer imot enn hva du tror. Når du merker at bilen igjen beveger seg i riktig retning, bør du være raskt ute og styre tilbake i riktig retning.

Automatgir

Kløtsjen er tungt inne i temaet reaksjoner på overstyring. Dersom du har bil med automatgir, blir det vanskelig å tråkke inn kløtsjen. Du kan selvsagt sette bilen i N, men dette er kanskje ikke kompatibelt med en nødsituasjon som krever rask handling. Med automatgir er den riktige reaksjonen å slippe gassen og styre imot.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer