Du har kanskje opplevd at bilen ikke synes å lystre dine befalinger, at den ikke vil svinge uansett hvor mye du dreier på rattet? Dette, at bilen vil rett fram selv om du befaler den til å svinge, kalles en understyring. Dette kan oppstå dersom du kjører forhjulsdreven eller firehjulsdreven bil og går inn i sving med for høy fart, eller du akselererer for mye i svingen. En impulsreaksjon på dette kan være å styre mer den retningen du vil, men dette vil kun føre til at understyringen forsterkes.
Dette gjør du ved understyring
Den riktige reaksjonen ved en understyring, er å først gå av gasspedalen. Dette vil føre til at vekten forlytter seg mer fremover, slik at veggrepet blir bedre. Etter å ha sluppet gassen, bør du styre litt motsatt vei av den retningen du egentlig ønsker at bilen skal svinge. Men husk at dette skal være en liten rattbevegelse, som du holder til du kjenner at veggrepet er gjenopprettet.
Sladd
Overstyring er når du får sladd på bilen, altså når baken kommer seilende ut og nesen på bilen dermed vendes innover i svingen. Dette forekommer vanligvis ved bakhjulsdrevne eller ved firehjulsdrevne biler. Terskelen før bilen begynner å sladde er mye høyere hos en firehjulsdreven bil, enn hva den er hos en tohjulsdreven bil dette gjelder også ved underststyring. I en firehjulsdreven bil kan du gi mer gass eller minske farten mer uten å miste veggrepet, enn hva du kan i tohjulsdrevne biler.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger