Så store er Norge på elbil og hybrid

Unike i global målestokk

Kun Kina og USA selger flere elbiler enn Norge, men her hjemme er den ladbare andelen uten like.

NORGE STØRST PÅ ELBIL: Allerede i 2018 hadde Norge verdens suverent største ladbar salgsandel av ladbare biler, samtidig gikk Tesla Model 3 opp på den globale salgstoppen.
NORGE STØRST PÅ ELBIL: Allerede i 2018 hadde Norge verdens suverent største ladbar salgsandel av ladbare biler, samtidig gikk Tesla Model 3 opp på den globale salgstoppen. Vis mer
Publisert

Norge er verdenskjent for sin elbilpolitikk. Alle bilprodusentene - foruten de som kun satser på det kinesiske og asiatiske markedet - ser til oss, når det skal utvikles nye biler med elektrisk motor. I hvert fall om vi skal tro Norsk elbilforening og generalsekretær Christina Bu.

Merkene som satser i Asia, er dessuten mer eller mindre fremmede for det vestlige markedet. Derfor havner ukjente biler som for eksempel BAIC EC høyt på listene over verdens mest solgte elbiler.

Norge helt suverene

Og det er nettopp Kina som er klart størst på elbiler, når det kommer til antallet, naturligvis. Det ble nemlig solgt hele 769.000 elbiler på det kinesiske markedet i fjor, ifølge tall fra Jato Dynamics.

Til sammenligning ble det bare solgt 209.000 elbiler i USA og 46.000 i Norge. Bak oss havnet faktisk Tyskland og Frankrike fjerde- og femteplass.

Men snur vi på tallene, og ser på andelen av det totale bilsalget som er ladbare biler (el, inkludert ladbar hybrid), blir det en helt annen lesning:

  • Norge er suverent på topp, med nærmere 50 prosent ladbare nybiler.
  • Det ble registrer 71.423 ladbare nybiler i Norge i 2018, av totalt 147.927 registreringer.
  • Våre naboer i Sverige var nærmest i 2018, med en ladbar andel på 8,1 prosent.

Tesla opp på tronen

I 2018 ble det dessuten en forandring i toppsjiktet, blant elbilene som solgte best. De kinesiske merkene måtte se seg slått av Tesla - som ikke bare tok steget opp og ble det mest solgte merket generelt - men også markerte seg med mestselgende modell.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer