I gamle dager - det vil si for noen få år siden – var håndbrekket eller parkeringsbremsen et håndtak mellom setene du dro i for å sette på bremsene bak ved parkering.
I dag har de fleste biler et elektronisk håndbrekk, som aktiveres med en liten knapp et eller annet sted på midtkonsollen.
Noen har til og med en parkeringsbrems som går på automatisk når bilen settes i Park.
Enkelt, men ikke alltid så greit, ifølge veihjelperne fra blant annet NAF. De får flere henvendelser fra bilister som opplever at bremsene på bilen fryser fast etter at den har stått med håndbrekket på i noen timer.

Store prisforskjeller: Spar 4500 kroner på testvinnerne!
Står bom fast
- Vi har massevis av henvendelser om dette. Folk setter seg inn, starter opp, setter i gir, men opplever at bilen ikke vil rikke seg. Bremsene har rett og slett frosset fast. Det hjelper ikke at du tar av håndbrekket, sier sjef Petter Schøyen for SOS Veihjelp og NAF Veihjelp.
Han forteller at problemet også gjelder en del biler med det gammeldagse håndbrekket og vaieroverføring til bremsene bak. Schøyen forklarer hva som skjer:
- Med salting, snøslaps og våte veier, dannes det fuktighet i kalipere og andre deler av bremsene. Når du kjører utvikler bremsene varme og da er det ikke noe problem, selv om det er kuldegrader. Når du stopper, setter på håndbrekket og blir stående noen timer, fryser alt fast.

Det beste trikset
Hans beste råd for å forebygge disse problemene er å ta bilen til et verksted og få renset og smurt opp bremsedelene. Hvis du allerede står der med bremser som er frosset fast, er det ett triks bilbergerne prøver først:
- Det vi prøver når vi rykker ut for å hjelpe, er å forsøke bilen i revers og et lite rykk bakover. Deretter forover igjen. Da hender det ofte at bremsene slipper. Når det er glatt under hjulene, er det ikke sikkert det funker, sier Schøyen, som fraråder trikset som han har sett enkelte anbefaler:

Ikke gjør dette
- Tidligere var det et vanlig triks å slå på felgene eller hjulmutrene med noe hardt. Det vil jeg ikke anbefale. Det er fort gjort å slå feil og med de felgene som moderne biler er utstyrt med, er det lett å få skader for flere tusen.
Et annet råd som mange lykkes med er å bruke en varmepistol eller annen varme for å tine bremsene. Funker ikke dette, er det ingen annen utvei enn å ringe etter hjelp fra en bilberger. En bilprodusent som BMW anbefaler det samme trikset som NAF med et lite rykk i revers før du kjører forover igjen. De skriver også i sin veiledning at du bør vurdere å ikke bruke håndbrekket i kulde, dersom bilen ellers står trygt i gir.
Elbil24.no