Unngå disse dyre elbil-fellene

En brukt elbil kan være et billig og bra kjøp. Det er imidlertid seks ting du må sjekke for å unngå en dyr overraskelse.

BILLIG OG BRA BRUKT: Det er mange billige og bra brukte elbiler til salgs om dagen. Men det er en del ting du bør sjekke spesielt før du kjøper en brukt elbil. Foto: Rune Korsvoll
BILLIG OG BRA BRUKT: Det er mange billige og bra brukte elbiler til salgs om dagen. Men det er en del ting du bør sjekke spesielt før du kjøper en brukt elbil. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tilbudet av brukte, elektriske biler begynner å bli stort. Akkurat nå kan du velge mellom rundt 8 000 biler bare på Finn.no. Årsaken er at salget av nye elbiler her hjemme tok skikkelig av for tre-fire år siden. I tillegg har det dukket opp mange nye og spennende elbiler med god rekkevidde det siste året. Mange fristes derfor til å kjøpe nytt og legge den brukte ut for salg.

Nesten ny og billig

For deg som ønsker å kjøpe en brukt elbil, er det store tilbudet godt nytt. Du får mange biler å velge mellom og prisene presses. Blant de nyeste bilene som er annonsert for salg, er for eksempel en Hyundai Ioniq 2017-modell til 159 000 kroner.

Eller en 2015-modell VW e-Golf, som i flere år var Norges mest solgte elbil, til 129 000 kroner. Den er kjørt bare 52 000 kilometer.

En 2018-modell Nissan Leaf som er kjørt 39 000 kilometer, kan du kjøpe til 200 000 kroner, ferdig omregistrert.

FOR HØY PRIS: Mange har urealistiske forventninger til prisen på elbilen de skal selge. Den siste tiden har flere importørene kuttet ny-prisen på sine elbiler. Det skal også påvirke prisen på de brukte bilene i markedet. Foto: Opel
FOR HØY PRIS: Mange har urealistiske forventninger til prisen på elbilen de skal selge. Den siste tiden har flere importørene kuttet ny-prisen på sine elbiler. Det skal også påvirke prisen på de brukte bilene i markedet. Foto: Opel Vis mer

Sikkert kjøp

I utgangspunktet er det mindre skummelt å kjøpe en brukt elbil enn en brukt bensin- eller dieselbil. En elbil har rett og slett færre tekniske komponenter som kan gå i stykker. Likevel er det en del ting du absolutt må sjekke før du skriver under kjøpekontrakten.

De fleste brukte elbilene selges av private eller av små, uavhengige bilutsalg. Spesielt ved privatkjøp har du dårligere mulighet til å reklamere på eventuelle feil som dukker opp i etterkant. Uansett hvor du handler, bør du være klar over at en brukt-importert bil kan ha dårligere garantier og mangler utstyr som «norske» elbiler har.

De mest fornøyde

Sørg også for å sjekke prisen på flere tilsvarende biler, slik at du får en god oppfatning av hva bilen du står i ferd med å kjøpe egentlig er verd. Mange selgere har urealistiske høye forventninger til hva de kan få for bilen. Prisen som annonseres på Finn.no er ikke nødvendigvis det bilen blir solgt for.

FEIL REKKEVIDDE: Rekkevidden som oppgis på en del elbiler holder ikke hva den lover, spesielt ikke på vinterføre. Det er viktig å være klar over. Foto: Markus Pentikainen
FEIL REKKEVIDDE: Rekkevidden som oppgis på en del elbiler holder ikke hva den lover, spesielt ikke på vinterføre. Det er viktig å være klar over. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Før du setter i gang, kan det også være nyttig å sjekke hvilke elbiler eierne er mest fornøyd med, slik det framkommer i en undersøkelse nettstedet Elbil24 nylig gjorde.

Du kan også sjekke historikken til bilene, blant annet første gangs registrering i Norge, siste EU-kontroll, kjørelengde og så videre, her hos Statens vegvesen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer