Betjeningsskjermer i bil

UP-sjefen: - Skjermbruk kan straffes

- Vi er bekymret og mener slike skjermer kan være like farlige som bruk av mobiltelefon bak rattet. Men det er vanskelig å kontrollere.

BEKYMRET: - Bruken av store skjermer er i utgangspunktet lovlig, men dersom fører har blikket for lenge på skjermen, kan farlige situasjoner oppstå som følge av uoppmerksomhet. Det bekymrer, sier UP-sjef Steven Hasseldal til Dinside. Foto: UP
BEKYMRET: - Bruken av store skjermer er i utgangspunktet lovlig, men dersom fører har blikket for lenge på skjermen, kan farlige situasjoner oppstå som følge av uoppmerksomhet. Det bekymrer, sier UP-sjef Steven Hasseldal til Dinside. Foto: UP Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det sier UP-sjef Steven Hasseldal, etter av Dinside fortalte at flere eksperter nå slår alarm om at de nye betjeningsskjermene i bilene stjeler mye oppmerksomhet fra kjøringen og kan utgjøre en større fare i trafikken enn bruk av håndholdt mobiltelefon.

En av Sveriges og Europas fremste biljournalister og tidligere president i den europeiske Car of the Year-juryen, Håkan Matson, kaller i sin blogg de moderne berøringsskjermene «den nye livsfaren i trafikken».

Den nye dødsfaren

- Berøringsskjermene i moderne biler er like farlige – trolig enda farligere – enn mobiltelefonen. Skjermene blir større, med stadig flere funksjoner som må styres fra menyer, under-menyer og under-under-menyer.

- Du skal bare legge inn en adresse i navigasjonen, bare justere temperaturen, bare bytte radiokanal eller bare justere innstillingen av massasjen i setene. Det stjeler farlig mye oppmerksomhet fra veien, sier Matson, som går så langt som å kalle dette den nye dødsfaren i trafikken.

SKJERM-HYSTERI: I Hondas nye elbil dekker skjermen store deler av dashbordet. Slike skjermer kan stjele oppmerksomhet fra veien, frykter UP. Foto: Honda
SKJERM-HYSTERI: I Hondas nye elbil dekker skjermen store deler av dashbordet. Slike skjermer kan stjele oppmerksomhet fra veien, frykter UP. Foto: Honda Vis mer

«Svært krevende» å bruke

I USA har NAFs søsterorganisasjon AAA undersøkt moderne biler for å se hvor enkle eller vanskelige de nye skjerm-systemene er å betjene. Av 30 undersøkte biler, fikk 23 karakteren «krevende» eller «svært krevende». I den siste kategorien finner vi Tesla Model S og Volvo XC60.

Testene til AAA viser at det med en slik skjerm i gjennomsnitt tok 24 sekunder å bytte radiokanal. I eldre biler med vanlig radio tok det to sekunder. Å taste inn en adresse i navigasjonssystemet tok i gjennomsnitt 40 sekunder.

- Like farlige som mobilen

Vi spurte sjefen for Utrykningspolitiet, Steven Hasseldal, om UP har en oppfatning om i hvilken grad disse skjermene stjeler oppmerksomheten fra kjøringen.

KAN STRAFFES: Dersom det oppstår farlige situasjoner som følge av skjermbruk og uoppmerksomhet, kan dette straffes med bøter eller inndragning av førerkort, opplyser UP. Foto: UP
KAN STRAFFES: Dersom det oppstår farlige situasjoner som følge av skjermbruk og uoppmerksomhet, kan dette straffes med bøter eller inndragning av førerkort, opplyser UP. Foto: UP Vis mer

- Det er jo mange ting som kan stjele en sjåførs oppmerksomhet, og disse info-skjermene er bare en av mange distraksjonsfaktorer. Vi er imidlertid bekymret og mener slike skjermer kan være like farlige som bruk av mobiltelefon, sier Hasseldal, som legger til at forholdet kan rammes av Vegtrafikklovens paragraf 3 om uoppmerksomhet bak rattet, men at kontrollen er utfordrende:

Vanskelig å kontrollere

- Kontroll er utfordrende, men skjermbruken kan kontrolleres ved observasjon, som for mobiltelefon, for å se om blikket er lenge rettet mot andre steder enn ut mot veien.

- Bruken av store skjermer er i utgangspunktet lovlig, men dersom fører har blikket for lenge på skjermen, kan farlige situasjoner oppstå som følge av uoppmerksomhet. Vi reagerer kun dersom vi ser at bruken medfører en farlig situasjon.

LESE AVISEN: Skjermene kan brukes til mye, inkludert å lese eposter, se film og lese avisen. Foto: Rune Korsvoll
LESE AVISEN: Skjermene kan brukes til mye, inkludert å lese eposter, se film og lese avisen. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

25 meter i sekundet

Paragraf 3 i Vegtrafikkloven, som Hasseldal refererer til, kan medføre bøter eller inndragelse av førerkortet. Boten for bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring er nå på 5 000 kroner.

I løpet av ett sekunds uoppmerksomhet i 90 km/t, har bilen din forflyttet seg 25 meter. Dukker det plutselig opp noe uforutsett, kjører du minst 50 meter før du klarer å stoppe bilen, reaksjonstid og bremsestrekning inkludert.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer