Det sier UP-sjef Steven Hasseldal, etter av Dinside fortalte at flere eksperter nå slår alarm om at de nye betjeningsskjermene i bilene stjeler mye oppmerksomhet fra kjøringen og kan utgjøre en større fare i trafikken enn bruk av håndholdt mobiltelefon.
En av Sveriges og Europas fremste biljournalister og tidligere president i den europeiske Car of the Year-juryen, Håkan Matson, kaller i sin blogg de moderne berøringsskjermene «den nye livsfaren i trafikken».
Den nye dødsfaren
- Berøringsskjermene i moderne biler er like farlige – trolig enda farligere – enn mobiltelefonen. Skjermene blir større, med stadig flere funksjoner som må styres fra menyer, under-menyer og under-under-menyer.
- Du skal bare legge inn en adresse i navigasjonen, bare justere temperaturen, bare bytte radiokanal eller bare justere innstillingen av massasjen i setene. Det stjeler farlig mye oppmerksomhet fra veien, sier Matson, som går så langt som å kalle dette den nye dødsfaren i trafikken.
«Svært krevende» å bruke
I USA har NAFs søsterorganisasjon AAA undersøkt moderne biler for å se hvor enkle eller vanskelige de nye skjerm-systemene er å betjene. Av 30 undersøkte biler, fikk 23 karakteren «krevende» eller «svært krevende». I den siste kategorien finner vi Tesla Model S og Volvo XC60.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger