Elbil

Ut mot regulering

– Selskapene bør bestemme selv, sier Konkurransetilsynet.

HURTIGLADING: Konkurransetilsynet er negative til for mye regulering av ladestasjoner. Foto: Gorm Kallestad/NTB
HURTIGLADING: Konkurransetilsynet er negative til for mye regulering av ladestasjoner. Foto: Gorm Kallestad/NTB Vis mer
Publisert

Den siste tida har det vært mye debatt rundt lading av elbiler ved ladestasjoner landet rundt. Blant annet har Elbilforeningen tatt til orde for at det må bli påbudt med tæpping med mobil eller bankkort på landets ladestasjoner.

Det skrev Unni Berge, leder kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening, i en kronikk i Elbil24 i april.

NAF på sin sine mener at krav om kortbetaling kan bli tidkrevende, kostbart og lite framtidsrettet, og får støtte fra Konkurransetilsynet i saken som nå er ute til høring.

I sitt høringssvar skriver Konkurransetilsynet at de mener det er best for elbilkundene at aktørene selv avgjør hvordan de vil ta betalt. Tilsynet mener det vil sikre innovasjon og konkurranse i markedet.

Ut mot regulering

På noen hurtigladestasjoner møter elbilistene minuttpris, noen tar en pris som er kombinert av antall minutter ladet og kilowattimer, mens andre hurtigladestasjoner har ren kilowattimepris.

Disse ulike prismodellene gjør at det er vanskelig for elbilistene å sammenlikne priser direkte. Prisene er også «en godt bevart hemmelighet» når du kommer til ladestasjonen, så du må høyst sannsynlig inn i operatørens app for å finne hva ladingen koster, ifølge NAF.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.