Den siste tida har det vært mye debatt rundt lading av elbiler ved ladestasjoner landet rundt. Blant annet har Elbilforeningen tatt til orde for at det må bli påbudt med tæpping med mobil eller bankkort på landets ladestasjoner.
Det skrev Unni Berge, leder kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening, i en kronikk i Elbil24 i april.

NAF frykter full moms på elbiler
NAF på sin sine mener at krav om kortbetaling kan bli tidkrevende, kostbart og lite framtidsrettet, og får støtte fra Konkurransetilsynet i saken som nå er ute til høring.
I sitt høringssvar skriver Konkurransetilsynet at de mener det er best for elbilkundene at aktørene selv avgjør hvordan de vil ta betalt. Tilsynet mener det vil sikre innovasjon og konkurranse i markedet.
Ut mot regulering
På noen hurtigladestasjoner møter elbilistene minuttpris, noen tar en pris som er kombinert av antall minutter ladet og kilowattimer, mens andre hurtigladestasjoner har ren kilowattimepris.
Disse ulike prismodellene gjør at det er vanskelig for elbilistene å sammenlikne priser direkte. Prisene er også «en godt bevart hemmelighet» når du kommer til ladestasjonen, så du må høyst sannsynlig inn i operatørens app for å finne hva ladingen koster, ifølge NAF.
Også Elbilforerningen ber om kilowattprising.
Konkurransetilsynet fraråder derimot å regulere hvordan aktørene priser ladestasjonene.

Elbilistene ut mot prisingen
I stedet ønsker Konkurransetilsynet at det bør stilles krav om at selskapene må opplyse om priser. På for eksempel en prismast eller ladestasjonen.
Samtidig mener de at det bør være opp til hver enkelt aktør om hvordan de vil opplyse opp prisene på sine ladestasjoner, og begrunner det med at de vil hindre at regulering hemmer informasjon.
– Bedre informasjon om priser kan gjøre det lettere for elbilistene å velge operatøren med lavest priser. Dette er bra for oss forbrukere. Men det er viktig at det gjøres på en slik måte at det ikke blir lettere for operatørene å stilltiende koordinere priser. For eksempel kan en prisportal med detaljert oversikt over prisene til alle aktørene i verste fall ha uheldige konsekvenser på konkurransen, sier nestleder i avdelingen for bygg, industri og energi i Konkurransetilsynet, Marita Mæland Skjæveland, i en pressemelding.
Ønsker dynamisk prising
Tilsynet skriver videre i sitt forslag at ulike prismodeller kan være et viktig virkemiddel, blant annet for å redusere kø ved ladestasjonene, og de mener at en regulering kan ta bort muligheten til å innføre såkalt dynamisk prising, som at prisene stiger i takt med etterspørselen.
Dette kan bidra til mer effektiv bruk av strømnettet, mener Konkurransetilsynet.
– Vi kunder har ulike ønsker og preferanser. Dersom det innføres krav om at alle skal betale per kilowattime (kWh) vil kundene som ønsker en annen løsning få et dårligere tilbud enn i dag. En regulering kan også hindre operatørene i å utvikle nye løsninger for kundene, noe som vil gi dårligere konkurranse, sier Skjæveland.