Ut på tur!

Renegade er tøff og robust, men mangler en del krutt for at macho-opplevelsen skal bli fullkommen.

Publisert
Sist oppdatert

Den nye Cherokee-modellen har ikke slått så godt an som forgjengeren. Det kommer selvsagt mye av at reglene for varebil klasse 2, mer eller mindre har torpedert salget. Denne modellen finnes også som varebil, men vi kan ikke teste den siden vi har alvorlige problemer med å komme inn i setet. Direkte uforsvarlig vil det bli på veien. Langbeinte personer som undertegnede sitter fullstendig fast bak rattet uten mulighet for å kjøre en meter. Denne Cherokee-modellen er også mye tøffere enn den gamle, og appelerer kanskje ikke til de som operer mest i byjungelen. Den rette seksylindrete bensinmotoren er også borte.

Det som fortsatt stemmer er at den er dårlig å kjøre og koster mye. Cherokee er på størrelse med japanske "lekejeeper", og koster dobbelt så mye. Hadde den hatt samme vekt som en Honda CR-V, ville vi sluppet unna ytterligere drøye 70.000 i avgift i tillegg til de 45.000 som kunne vært spart på motoren. Uansett må vi forholde oss til virkeligheten som sier at kontoen skal lettes for nesten 600 "laken" for en Cherokee Renegade med dieselmotor.

Firehjulsdriften

Det mest selvsagte som aldri vil bli tuklet med på Jeep, er firehjulsdriften. Den fungerer og er av typen som tåler juling og hard belastning. Du har fire innstillinger, og en fordelerkasse fordeler krefter til både for- og bakhjul. Utgangspunktet fordeler all effekt til bakhjulene, og er den innstillingen du bruker til daglig. Trekker du spaken ett hakk bakover kommer du til 4H Part Time. Da har du en fast forbindelse mellom for- og bakaksel, og denne innstillingen skal brukes med forsiktighet. Kun i gjørme, snø eller når du sitter fast. Du kan sjalte til denne posisjonen opp til 90 kilometer i timen. 4H Full Time aktiverer en differensial i fordelerkassen og gjør således at bilen kan kjøres i denne posisjonen på alle typer underlag. Denne posisjonen kan også velges i hastigheter inntil 90 kilometer i timen. 4L er lik 4H Part Time, men er også et reduksjonsgir. Denne kan brukes under ekstreme forhold, og kan kun kobles inn i hastigheter under fem kilometer i timen og med hovedgirspaken i nøytral. Nøytralpoisjonen på spaken for firehjulsdrift kobler ut alle hjul og brukes når bilen må taues.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer