Uten ratt og pedaler

Uten ratt og pedaler kan vel ikke bilen duge til mye, og aller minst til å kjøre med? Joda, med Daimler Chrysler sin nye joystick-liknende styrespake som erstatter det gamle rattet og pedalene, skal du endog få økt passiv og aktiv sikkerhet – pluss økt komfort!

Uten ratt og pedaler
Publisert

Daimler Chrysler kaller denne nye kontrollenheten for ”sidestick” – og den er til forveksling lik en litt avansert styrespak, eller joystick, for dataspill. Men bare øyensynlig, det er i hvert fall to vesentlige forskjeller mellom hvordan de to styrespakene fungerer: for det første kan ikke kontrollspaken til Daimler Chrysler beveges fram- og tilbake, og for det andre får du med Daimler sin sidestick kraftige tilbakemeldinger.

På et vis minner dette om den force feedback som avanserte styrespaker for spill har, men selvsagt er sidestick mye mer avansert enn dette.

Slik fungerer spaken

Styrespaken kan ikke beveges forover og bakover, men du presser på den i disse retningene hvis du skal henholdsvis akselerere eller bremse. Sensorer i spaken vil registrere med hvilken kraft du presser, og så vil bilen bremse eller akselerere med dertil passende intensitet.

Du svinger til sidene ved å bevege spaken sideveis. Bilen er utstyrt med automatgir og konstant fartsholder, som sørger for at bilen holder farten selv om ikke du gasser eller bremser. Kontrollene for blinklys og horn sitter også på styrespaken.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer