Vi har prøvekjørt Lexus UX

Utfordrer premium-tyskerne med hybrid kompaktsuv

UX står for Urban Crossover, eller by-SUV om du vil. Den nye Lexusen vil konkurrere blant annet mot BMW X1og Volvo XC40.

LITT OPPHEIST: Lexus UX heter den nye kompaktklasse-SUV-en fra Toyotas luksusmerke. Det kan argumenteres for at dette er mer en litt høyere kombikupe med SUV-dekor - altså en crossover, og vi er ikke uenige. Uansett er det et friskt pust i det raksest voksende markedssegmentet. Foto: Knut Moberg
LITT OPPHEIST: Lexus UX heter den nye kompaktklasse-SUV-en fra Toyotas luksusmerke. Det kan argumenteres for at dette er mer en litt høyere kombikupe med SUV-dekor - altså en crossover, og vi er ikke uenige. Uansett er det et friskt pust i det raksest voksende markedssegmentet. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En helt ny Lexus-modell er i seg selv en viktig begivenhet , særlig når den japanske bilprodusenten inntar et helt nytt markedssegment. Ikke nok med det: Kompakte crossovere/SUV-er er den bilklassen som vokser mest globalt.

De fleste andre premium-merker har kommet Lexus i forkjøpet . De seinest ankomne var Volvo med sin XC40 og Jaguar med E-Pace. Fra før var både BMW (X1) og Audi (Q3) aktører her - BMW er inne i sin andre generasjon, og en helt ny Audi Q3 er rett rundt hjørnet.

Mercedes i siktet

Men etter prøvekjøringen av UX, er det en annen konkurrent, Mercedes-Benz GLA, som i større grad framstår som denne Lexusens rival. Den er også mer som en høyreist kombi å betrakte, med en del SUV-designelementer i tillegg. Den rimelig oppsiktsvekkende fronten gir den en umiskjennelig familietilhørighet med de øvrige Lexus-modellene.

Sett fra siden er den noe mer for seg selv. Vi synes plastikk-«dekoren» rundt hjulbuene blir litt voldsomt, men i det minste beskytter den mot steinsprut og i tillegg har den en aerodynamisk funksjon ved å lede luftstrømmene forbi karosseriet på den mest effektive måten, ifølge Lexus-designerne vi snakket med.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer