I løpet av 30 år og med nesten ti millioner produserte biler, har Ford Explorer befestet sin posisjon som en av de ledende i SUV-segmentet siden den første modellen ble lansert i 1990 – da begrepet Sports Utility Vehicle (SUV) for alvor begynte å bre om seg, først i Nord-Amerika.
Biltypen var likevel ikke ny, og forgjengeren, Ford Bronco, hadde i sin tid konkurrenter både fra Jeep, Chevrolet og International Harvester.
Men disse er glemt av de fleste etter seks generasjoner Explorer - og nå kommer sjette generasjon som ladbar hybrid, som vi kunne annonsere allerede i april i år.
Bjørnekrefter
Under panseret finner man Fords V6 3.0-liters EcoBoost-motor, som i kombinasjon med en 100 hestekrefters elektrisk motor gir en totaleffekt på hele 450 hestekrefter og 840 newtonmeter. Kraftoverføringen til hjulene skjer via en 10-trinns automatgirkasse.
Føreren kan styre bruken av den elektriske kraften ved å velge ulike hybrid-modi (EV Auto, EV Now, EV later, EV charge). Når batteriet når sin nedre grense, vil Explorer automatisk endre til EV auto-modus, hvor den elektriske motoren understøtter bensinmotoren via regenerert energi for optimal drivstoffeffektivitet. Estimert drivstofforbruk er oppgitt til 0,31 liter per mil og CO2-utslippet til 71 gram per kilometer.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger