Utseende og interiør

Den ansiktsløftede X-Trail er ikke lenger like barsk. Til gjengjeld utstråler bilen mer eleganse og eksklusivitet. Også interiøret har hatt godt av oppussingen.

Publisert
Sist oppdatert
Utseende og interiør


Terrengbil-entusiaster mener at høye firehjulstrekkere skal kunne brukes i skog og mark, noe som blant annet betyr at støtfangere og sideskjørt bør utformes i røff plast.

Det bilprodusentene imidlertid vet, er at de færreste firehjulstrekkere noen gang blir satt på større prøvelser enn en dårlig hyttevei. De fleste SUVene i denne klassen lever sine liv i byene, noe som har gitt opphav til syrlige kallenavn som by-jeeper og jente-jeeper.

Hel-lakkert

Resultatet er at stadig flere SUV-produsenter vektlegger design fremfor terrengegenskaper. Den ansiktsløftede X-Trail er et talende eksempel på nettopp dette. For her har Nissan gitt lakkererne fritt spillerom. Hver eneste overflate som tidligere var i svart plast, er nå dekket av lakk, deriblant støtfangere, dørlister og innfesting for dørhåndtak. Samtidig har de lakkerte grillspilene blitt bredere og tåkelysene mindre. En langsgående støtfangerskjøt er også fjernet.

Mer påkostet

Utseende og interiør


Konsekvensen av disse endringene er at X-Trail etter vårt syn fremstår som mer påkostet og eksklusiv enn sin forgjenger. Dette gjelder spesielt fronten. Men også hekken har blitt mer harmonisk. Også her er en langsgående støtfangerskjøt fjernet og firkantede reflekser erstattet av runde. Nedre del av lykteglassene er også endret. Mens dette feltet tidligere var hvitt, har glasset nå fått en rødtone i seg.

Barske takskinner

Utseende og interiør


Den som savner X-Trails litt barske utseende, kan imidlertid trøste seg med at Nissan nå introduserer et par iøynefallende takskinner, kalt Roof rack. I front av disse kraftige takskinnene finner vi to kraftige fjernlys. Med Roof rack på plass får bilen straks et mer macho preg. Roof rack kan kun leveres til Sport-utgaven og da i kombinasjon med et stort soltak (15.000 kroner).

Betjenings-hjul

Også interiøret har gjennomgått en del endringer - etter vårt syn til det bedre. De sentralt plasserte instrumentene er fortsatt på plass, men midtkonsollen er ny. Blant annet er en lettbetjent, integrert radio på plass. Denne kan betjenes via knapper som er plassert mellom ekene på høyre side av rattet. Betjeningen for det elektroniske klimaanlegget er løftet opp og de små knappene er erstattet av tre store hjul. Nissan ser forresten ut til å mene at hjul er tingen. For også knappene for drivhjul-valg er nå erstattet av et lite vridbart ratt.

I riktig retning

Utseende og interiør


Også luftdysene er løftet opp, på bekostning av de to brusboks-kjølerne i forgjengeren. Som erstatning har Nissan plassert to koppholdere helt ute i dashbordets ytterkanter. Nissan har også boret hull for en egen luftspalte rett over rattet.

Heller ikke det nye X-Trail-interiøret er noe kunstverk. Plastkvaliteten er fortsatt så som så og en del av løsningene fortsatt i simpleste laget. For eksempel ser rattbetjeningen av radioen ut til å være ettermontert. Men sammenlignet med det gamle interiøret, som var usedvanlig rotete, bidrar endringene uten tvil i riktig retning.

Nytt sete-stoff

Det som er minst like viktig, er at Nissan har kommet til fornuft og byttet ut de håpløst glatte og syntetiske setetrekkene. Det nye stoffet er ikke blant det beste vi har vært borti, men gir tross alt bedre sidestøtte og mindre klamhetsfølelse enn det gamle.

God støydemping

Utseende og interiør


Nissan hevder også at støyisoleringen har blitt bedre. Nøyaktig hva som er gjort har vi ikke gått nærmere inn på. Men at resultatet er bra, er det ingen tvil om. Svært lite dekk- og motorstøy trenger inn i X-Trail-kupeen, selv i høye hastigheter. Dermed er det fullt mulig å gjennomføre samtaler med baksetepassasjerer uten å heve røsten.

Vi bet oss riktig nok merke i noe vindstøy i høye hastigheter, men hvis du er villig til å lukke dagslyset ute er ikke dette noe problem. Ved å lukke takluke-dekselet forsvinner nemlig mesteparten av vindstøyen.

Masse oppbevaringsrom

Det Nissan heldigvis ikke har bestemt seg for å gjøre noe med, er de usedvanlig tallrike oppbevaringsrommene. I X-Trail finner du for eksempel fortsatt tre hanskerom.

Hvis du er på jakt etter en høy firehjulstrekker med dieselmotor, er X-Trail nå blitt et enda mer interessant alternativ. Les mer om den nye dieselmotoren her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer