Terrengbil-entusiaster mener at høye firehjulstrekkere skal kunne brukes i skog og mark, noe som blant annet betyr at støtfangere og sideskjørt bør utformes i røff plast.
Det bilprodusentene imidlertid vet, er at de færreste firehjulstrekkere noen gang blir satt på større prøvelser enn en dårlig hyttevei. De fleste SUVene i denne klassen lever sine liv i byene, noe som har gitt opphav til syrlige kallenavn som by-jeeper og jente-jeeper.
Hel-lakkert
Resultatet er at stadig flere SUV-produsenter vektlegger design fremfor terrengegenskaper. Den ansiktsløftede X-Trail er et talende eksempel på nettopp dette. For her har Nissan gitt lakkererne fritt spillerom. Hver eneste overflate som tidligere var i svart plast, er nå dekket av lakk, deriblant støtfangere, dørlister og innfesting for dørhåndtak. Samtidig har de lakkerte grillspilene blitt bredere og tåkelysene mindre. En langsgående støtfangerskjøt er også fjernet.
Mer påkostet
Konsekvensen av disse endringene er at X-Trail etter vårt syn fremstår som mer påkostet og eksklusiv enn sin forgjenger. Dette gjelder spesielt fronten. Men også hekken har blitt mer harmonisk. Også her er en langsgående støtfangerskjøt fjernet og firkantede reflekser erstattet av runde. Nedre del av lykteglassene er også endret. Mens dette feltet tidligere var hvitt, har glasset nå fått en rødtone i seg.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger