Utslipp som alle verdens biler

Nå som julehandelen er over oss, er det et aspekt ved utslippsproblematikken det kan være betimelig å minne om.

Her, nær kysten, skal det etterhvert begrenses hva disse havets mastodonter får lov til å slippe ut. Men globalt viser det seg at de 15 til 20 største av disse skipene årlig slipper ut like mye forurensning av typen NOx og SOx som alle biler i hele verden. Foto: Wikimedia Commons
Her, nær kysten, skal det etterhvert begrenses hva disse havets mastodonter får lov til å slippe ut. Men globalt viser det seg at de 15 til 20 største av disse skipene årlig slipper ut like mye forurensning av typen NOx og SOx som alle biler i hele verden. Foto: Wikimedia Commons Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Forskning viser nemlig at når det gjelder skadelige svoveldioksider (SOx) og nitrogenoksider (NOx) slipper faktisk verdens 15 eller 16 største containerskip ut like mye som hele verdens bilpark tilsammen! Dette ifølge Fred Pearce som er miljøkonsulent for tidsskriftet New Scientist magazine.

Langreist

En svært stor andel av de varene som omsettes - og i enda mye større omfang på denne tiden av året - kommer jo som kjent fra land som ligger langt unna, og i særdeleshet fra Kina.

Verdens største skip frakter et enormt antall containere fylt med det som skal bli julegaver fra det fjerne østen - som den britiske avisen The Guardian fortalte om allerede i 2006. Tross finanskrisen 2007-2009 er nivået på denne handelen ikke noe lavere i dag.

– Regjeringen bommer med bilavgiftene

Ett skip = 50.000.000 biler!

Og det er ikke bare i julen disse skipene krysser havene. De er i aktivitet døgnet rundt mesteparten av året. Deres maskiner på over 100.000 hestekrefter er visstnok ganske så drivstoffeffektive, men de går på tungolje og utslippene av SOx og NOx fra et av disse kan, på et år, tilsvare utslippene fra 50 millioner biler. Det må nevnes at skipenes drivstoff inneholder 2.000 ganger mer svovel, ofte mer, enn autodiesel gjør.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer