Statistikk fra det Europeiske miljøbyrået (EEA) viser at det gjennomsnittlige CO₂-utslippet fra nye personbiler i 2019 økte - for tredje året i rad. Dette skjer etter at det nevnte utslippet i årene fra 2010 til 2016 sank for hvert år.
I 2019 var gjennomsnitts-utslippet fra de om lag 15,5 million nyregistrerte bilene i Europa, Island, Storbritannia og Norge på 122,4 gram CO₂ per kilometer. Det er 1,6 gram mer enn i 2018 og det høyeste tallet siden 2014, melder EEA.
Hvorfor øker dette nå igjen, i en tid der elbilene tar stadig mer av markedet? Jo, på grunn av vårt begjær etter store biler (SUV).
Under EU-målet
Utslippet var likevel under EU-målet for 2019, på maks 130 gram CO₂ per km. Likevel er det skyhøyt over den nye maksgrensen på 95 gram, som blir faset inn i 2020.
Ifølge EEA er som nevnt SUV-ene (38 % markedsandel i 2019) en del av årsaken til at utslippet øker. Byrået peker også på at dieselbil-salget minker (32 % markedsandel).
En tredje og vel så viktig årsak kan være at bilprodusentene fram til 2019 utnyttet muligheten til å selge så mange bensintørste modeller som mulig, før de nye utslippskravene gjaldt.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger