Bilsalget i april 2017

Utslippene stiger igjen

Stabilt på bilmarkedet i påskemåneden, men CO2-snittet stiger igjen og nye dieselmodeller selger bra.

TO I APRIL: Det ble registrert to nye eksemplarer av Aston Martin DB11 (bildet), i april og bidro til å gi merket et solid løft så langt i år. Totalmarkedet gikk imidlertid noe tilbake selv om salgstakten holder seg høy. De respektive andelene diesel-, bensin-, hybrid og elbiler ligger relativt stabilt i forhold til hverandre. Foto: Jamieson Pothecary
TO I APRIL: Det ble registrert to nye eksemplarer av Aston Martin DB11 (bildet), i april og bidro til å gi merket et solid løft så langt i år. Totalmarkedet gikk imidlertid noe tilbake selv om salgstakten holder seg høy. De respektive andelene diesel-, bensin-, hybrid og elbiler ligger relativt stabilt i forhold til hverandre. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det roer seg i bilmarkedet. Etter årets fire første måneder er det blitt registrert noe færre biler enn etter de første fire månedene i 2016.

49.580 registrerte biler ved utgangen av april 2017 er 1.624 færre enn på samme tid i fjor, eller en nedgang på 3,2 prosent. Det viser ferske tall fra Opplysningsrådet for Vaitrafikken (OFV).

Stabilisering

Oppbremsingen startet i mars, som hadde en kraftig tilbakegang i salgstakten i forhold til mars 2016. Det har tatt seg merbart opp igjen i april, men med bare 17 registreringsdager har ikke det vært nok til å fortsette å ligge foran 2016 totalt. Vi kan snakke om en stabilisering av bilsalget.

Dette gjelder også fordelingen på drivstoff. Her er fordelingen av nye registrerte biler i april (hittil i år i parentes):

29,5 % - kun diesel (26,1 %)28,6 % - kun bensin ( 26,2 %)14,8 % - elbiler (17,5 %)14,8 % ladbare hybrider (16,5 %)12,3 % ikke-ladbare hybrider (13,7 %)

Nye dieselmodeller drar opp

Gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye registrerte biler i Norge har sunket jevnt og trutt de siste årene, godt hjulpet av økningen av salget av elbiler og, mer nylig, ladbare hybrider. Vi snakker selvfølgelig om de oppgitte tallene fra produsentene, basert på EUs målesyklus for utslipp, NEDC. Utslipp ute i trafikken vil i praksis være til dels betydelig høyere.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer