Nå er det en mulighet for at akkurat denne Tesla-eieren har tråkket ekstra hardt på gasspedalen. Da er det kanskje ikke rart at slitasjen på dekkene blir stor.
Han er heller ikke den eneste eieren av biler med tunge batterier som klager over at dekkene slites fort. En eier av en BMW X5 ladbar hybrid fikk beskjed fra forhandleren sin at årsaken til at dekkene bak på bilen ble mye raskere utslitt enn forhjulene, var den tunge batteripakken til elmotoren som er plassert rett over bakhjulene.
En annen eier av Tesla Model 3 spør på Facebook: «Er det normalt at dekkene mine skal være utslitt etter to sesonger»?
Tung bil, sterk motor
En undersøkelse Continental har gjort, viser at «vanlige» sommerdekk på en elbil vil slites 30 prosent raskere enn om dekkene hadde sittet på en bensinbil.
Det er flere årsaker til dette. Prof. dr. Burkhard Wies, som er sjef for dekkutvikling hos Continental, forklarer:
- Batteripakken i en elbil er svært tung. Dette alene medfører at dekkene på en elbil er mer utsatt for slitasje. I tillegg har motoren i de fleste elbiler et svært høyt dreiemoment fra start. Det gjør at akselerasjonene blir kraftigere og slitasjen større, dersom du ikke har dekk som er spesielt tilpasset elbiler, sier Wies.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger