Dekk på elbil

Utslitt etter én sommer

En Tesla-eier forteller at sommerdekkene på bilen hans var utslitt etter én sesong og rundt 9000 kilometer. Han er ikke alene om å klage.

PASS PÅ: Så farlig kan det være, selv om lampa for dekktrykk bare lyser gult - det fikk Dinside erfare ute på test med Tesla Model 3. PS: Dekket i filmen har ikke vært reparert tidligere - det er lyddempende skum som vises. Klipp: Ingebjørg Iversen. Video: Maria Bergrud Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nå er det en mulighet for at akkurat denne Tesla-eieren har tråkket ekstra hardt på gasspedalen. Da er det kanskje ikke rart at slitasjen på dekkene blir stor.

Han er heller ikke den eneste eieren av biler med tunge batterier som klager over at dekkene slites fort. En eier av en BMW X5 ladbar hybrid fikk beskjed fra forhandleren sin at årsaken til at dekkene bak på bilen ble mye raskere utslitt enn forhjulene, var den tunge batteripakken til elmotoren som er plassert rett over bakhjulene.

En annen eier av Tesla Model 3 spør på Facebook: «Er det normalt at dekkene mine skal være utslitt etter to sesonger»?

Tung bil, sterk motor

En undersøkelse Continental har gjort, viser at «vanlige» sommerdekk på en elbil vil slites 30 prosent raskere enn om dekkene hadde sittet på en bensinbil.

TUNG OG STERK: Batteriene i en elbil veier flere hundre kilo. I tillegg har elmotoren høyt dreiemoment som «moser» dekkene når du akselererer raskt. Foto: Nokian
TUNG OG STERK: Batteriene i en elbil veier flere hundre kilo. I tillegg har elmotoren høyt dreiemoment som «moser» dekkene når du akselererer raskt. Foto: Nokian Vis mer

Det er flere årsaker til dette. Prof. dr. Burkhard Wies, som er sjef for dekkutvikling hos Continental, forklarer:

- Batteripakken i en elbil er svært tung. Dette alene medfører at dekkene på en elbil er mer utsatt for slitasje. I tillegg har motoren i de fleste elbiler et svært høyt dreiemoment fra start. Det gjør at akselerasjonene blir kraftigere og slitasjen større, dersom du ikke har dekk som er spesielt tilpasset elbiler, sier Wies.

Bruk riktige dekk

Han forteller at mange elbiler også kjører med høyere trykk i dekkene for å kompensere for den økte vekten. Kreftene elbil-dekkene utsettes for, kan best sammenlignes med de fra en stor, tung bil med svært sterk dieselmotor.

SMALE OG HØYE: Smale og høye dekk, slik som på BMW i3, er de optimale dekkene for en elbil. De gir lavere luft- og rullemotstand. Pass bare på at de har lasteindeks tilpasset elbilens ekstra tyngde. Foto: Rune Korsvoll
SMALE OG HØYE: Smale og høye dekk, slik som på BMW i3, er de optimale dekkene for en elbil. De gir lavere luft- og rullemotstand. Pass bare på at de har lasteindeks tilpasset elbilens ekstra tyngde. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Smale og høye dekk

Det er viktig å bruke dekk som er spesielt tilpasset elbiler, mener professoren. Han får støtte av senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i Norges Automobil-Forbund:

- Når det gjelder dekk, skal de være tilpasset bilens vekt. Høyere vekt på elbiler kontra bensin- eller dieselbiler av samme type, skal ikke gi økt dekkslitasje - bruken av bilen har mer å si. Noen akselerer nok raskere med elbil siden de får alt momentet på én gang, men det gjelder nok ikke alle, sier Sødal.

Det optimale dekket for en elbil er i utgangspunktet høyt, smalt og hardt. Det vil gi lavere luftmotstand, lavere rullemotstand, lengre rekkevidde og være bedre til å motstå slitasje. Elektriske BMW i3 kom med slike dekk allerede i 2013.

Dårligere veigrep

Disse høye og smale dekkene kan imidlertid også ha en negativ side:

Et lite fotavtrykk mot asfalten og lav rullemotstand kan resultere i at veigrepet blir dårligere og bremsestrekningen lengre dersom dette ikke er kompensert med en bedre gummiblanding.

Kjetil Røssel er produktsjef hos den norske Nokian-importøren og har jobbet med dekk til nordiske kjøreforhold i mange år. Han gir noen gode råd når det gjelder valg av dekk til elbilen:

VELG RIKTIG: Det er viktig at sommerdekkene har høy lasteindeks for å tåle den ekstra tyngden. Til vinteren bør også elbileiere velge nordiske vinterdekk for å få de sikreste kjøreegenskapene, sier Kjetil Røssel, produktsjef hos Nokian. Foto: Nokian
VELG RIKTIG: Det er viktig at sommerdekkene har høy lasteindeks for å tåle den ekstra tyngden. Til vinteren bør også elbileiere velge nordiske vinterdekk for å få de sikreste kjøreegenskapene, sier Kjetil Røssel, produktsjef hos Nokian. Foto: Nokian Vis mer

Riktig lasteindeks

- Det er viktig at du passer på å få dekk med riktig lasteindeks. En vanlig personbil har dekk med indeks på rundt 82, mens lille BMW i3, som har spesielt høye og smale dekk, skal ha lasteindeks 88. Med en høyere lasteindeks får du dekk som er bygget med sidevegger som tåler høyere vekt. Det er alltid viktig å passe på at trykket i dekkene er riktig.

WINTER IS COMING: Vinteren er på vei over store deler av landet, og slik sjekker du om vinterdekkene er modne for utskiftning. Vis mer

Velg nordiske vinterdekk

- Når det gjelder vinterdekk, vil jeg absolutt anbefale at du velger dekk som er utviklet for nordiske forhold, framfor å sette på et mellom-europeisk dekk som er utviklet spesielt for elbiler. De mellom-europeiske dekkene er bygget for våte vinterveier med temperaturer rundt null grader. Derfor er de dårligere både på bremsing og framkommelighet på norske vinterveier enn de nordiske vinterdekkene, sier Røssel.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer