Det er jo fantastisk med den mottagelsen nye Mokka-e har fått, sier pr- og informasjonssjef Stein Pettersen hos den norske Opel-importøren Bertel O. Steen til Dinside.
Han viser til rapportene om at elbilen Opel Mokka-e er så populær at nesten hele produksjonsåret 2021 er utsolgt. Spesielt etterspørselen i hjemlandet skal ha overgått tyskernes forventninger.
Mokka-e er en elektrisk crossover-SUV. Den bygges på den samme fabrikken utenfor Paris i Frankrike (Poissy), hvor konsern- (PSA) og plattformsøsknene DS3 Crossback E-Tense og Peugeot e-2008 produseres.

Nå er det over og ut
Over all forventing
I forrige måned ble det åpnet for bestilling av Mokka-e. I Norge starter prisen på 287 900 kroner. I Tyskland starter den på cirka 350 000 kroner (32 990 euro).
Opel har forventet å selge i underkant av 10 000 eksemplarer, ifølge en talsperson som har uttalt seg til den tyske avisa Edison. Nå har de blitt overrumplet av heftig etterspørsel i hjemlandet.
For etter fratrekk av nasjonale premier og bonuser blir bilen 100 000 kroner rimeligere enn det ser ut til ved første øyekast - til og med rimeligere enn i elbillandet framfor noen, Norge. Til slutt ender fraprisen altså på i underkant av 250 000 kroner (23 420 euro).

Opels viktigste
Dette har tydeligvis motivert tyskerne til å handle, for nå har Opel ikke bare solgt ut av lanseringspakken (Edition), men også neste års produksjon. Flertallet av ordrene kommer gra Tyskland, men det skal være stor interesse på andre markeder også.
Her i Norge har allerede Peugeot e-2008 og DS 3 Crossback E-Tense blitt godt mottatt. Og forventningene til Mokka-e er tilsvarende store, selv om Opels versjon kommer sist.
Registreringstallene til Opel Mokka-e sine søsken
Måned/år | Peugeot e-2008 | DS 3 Crossback E-Tense |
Nov | 249 | 21 |
Okt | 246 | 21 |
Sept | 278 | 23 |
Aug | 239 | 31 |
Jul | 86 | 14 |
Jun | 146 | 20 |
Mai | - | 22 |
Apr | - | 16 |
mars | - | 20 |
feb | - | 15 |
jan | - | 14 |
2020 | 1244 | 217 |
2019 | - | 5 |
SELGER: De elektriske PSA-søsknene Peugeot e-2008 og DS 3 Crossback E-Tense er også attraktive i Norge. Kilde: OFV

Bra kjøp!
Frykter ikke ny Ampera-e
Lanseringen i Tyskland er satt til mars neste år, samtidig med Norge. Her har importøren et mål om å levere opp mot 1000 biler i løpet av året. Populariteten i Tyskland skal ikke påvirke dette.
Det er vanskelig å glemme utfordringene den norske importøren fikk med elbilen Opel Ampera-e, som ble produsert av GM og Chevrolet, for et par år tilbake. Der ble det blant annet kontraktsproblemer, leveringsutfordringer og en pris som bare vokste og vokste.

Derfor får ikke norske kunder sin Opel Ampera-e
PSA har foreløpig nektet Opel en høyere tildeling av produksjonen ved Poissy-anlegget, men Stein Pettersen frykter ikke et nytt lignende mareritt med den nye PSA-elbilen.
– Målet er i tråd med våre allokeringer hos fabrikken, så situasjonen hos tyske forhandlere har ingen konsekvens for norske kjøpere, forsikrer pr- og informasjonssjefen.
De praktiserer ikke reservasjonsliste. Pettersen legger til at de heller ikke er utsolgt for Mokka-e.
– Du kan fortsatt bestille bil og få den i 2021. Det er fortsatt godt over tre måneder til vi har bil i butikk, men kunden vil selvsagt få estimert leveringsdato når de kjøper bil, sier han.
Mokka-e er bygget på samme eCMP-plattform som resten av de elektriske personbilene til konsernet PSA og er en viktig del av selskapets strategi for at alle Opel-modeller skal være elektrifiserte i løpet av de tre neste årene.