Tomt for Opel Mokka-e?

– Utsolgt

Ifølge Opel er mottakelsen av den elektriske SUV-en Mokka-e over all forventning. Nå skal nesten hele 2021-produksjonen være utsolgt allerede - før bilen er her.

UTSOLGT: Opel hevder at hele 2021-produksjonen av deres flunkende nye elbil, SUV-en Mokka-e, er utsolgt - tre måneder før den er på markedet. Foto: Fred Magne Skillebæk
UTSOLGT: Opel hevder at hele 2021-produksjonen av deres flunkende nye elbil, SUV-en Mokka-e, er utsolgt - tre måneder før den er på markedet. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er jo fantastisk med den mottagelsen nye Mokka-e har fått, sier pr- og informasjonssjef Stein Pettersen hos den norske Opel-importøren Bertel O. Steen til Dinside.

Han viser til rapportene om at elbilen Opel Mokka-e er så populær at nesten hele produksjonsåret 2021 er utsolgt. Spesielt etterspørselen i hjemlandet skal ha overgått tyskernes forventninger.

Mokka-e er en elektrisk crossover-SUV. Den bygges på den samme fabrikken utenfor Paris i Frankrike (Poissy), hvor konsern- (PSA) og plattformsøsknene DS3 Crossback E-Tense og Peugeot e-2008 produseres.

ACTIBUMP: Her ser du Norges aller første smarte fartsdump. Actibump er utviklet og testet i Sverige, hvor det allerede har vært i bruk i 10 år. Video: Linus Kristoffer Størbu Vis mer

Over all forventing

I forrige måned ble det åpnet for bestilling av Mokka-e. I Norge starter prisen på 287 900 kroner. I Tyskland starter den på cirka 350 000 kroner (32 990 euro).

Opel har forventet å selge i underkant av 10 000 eksemplarer, ifølge en talsperson som har uttalt seg til den tyske avisa Edison. Nå har de blitt overrumplet av heftig etterspørsel i hjemlandet.

For etter fratrekk av nasjonale premier og bonuser blir bilen 100 000 kroner rimeligere enn det ser ut til ved første øyekast - til og med rimeligere enn i elbillandet framfor noen, Norge. Til slutt ender fraprisen altså på i underkant av 250 000 kroner (23 420 euro).

Dette har tydeligvis motivert tyskerne til å handle, for nå har Opel ikke bare solgt ut av lanseringspakken (Edition), men også neste års produksjon. Flertallet av ordrene kommer gra Tyskland, men det skal være stor interesse på andre markeder også.

Her i Norge har allerede Peugeot e-2008 og DS 3 Crossback E-Tense blitt godt mottatt. Og forventningene til Mokka-e er tilsvarende store, selv om Opels versjon kommer sist.

Registreringstallene til Opel Mokka-e sine søsken

Måned/år Peugeot e-2008 DS 3 Crossback E-Tense
Nov24921
Okt24621
Sept27823
Aug23931
Jul8614
Jun14620
Mai-22
Apr-16
mars-20
feb-15
jan-14
20201244217
2019-5

SELGER: De elektriske PSA-søsknene Peugeot e-2008 og DS 3 Crossback E-Tense er også attraktive i Norge. Kilde: OFV

Frykter ikke ny Ampera-e

Lanseringen i Tyskland er satt til mars neste år, samtidig med Norge. Her har importøren et mål om å levere opp mot 1000 biler i løpet av året. Populariteten i Tyskland skal ikke påvirke dette.

Det er vanskelig å glemme utfordringene den norske importøren fikk med elbilen Opel Ampera-e, som ble produsert av GM og Chevrolet, for et par år tilbake. Der ble det blant annet kontraktsproblemer, leveringsutfordringer og en pris som bare vokste og vokste.

PSA har foreløpig nektet Opel en høyere tildeling av produksjonen ved Poissy-anlegget, men Stein Pettersen frykter ikke et nytt lignende mareritt med den nye PSA-elbilen.

– Målet er i tråd med våre allokeringer hos fabrikken, så situasjonen hos tyske forhandlere har ingen konsekvens for norske kjøpere, forsikrer pr- og informasjonssjefen.

De praktiserer ikke reservasjonsliste. Pettersen legger til at de heller ikke er utsolgt for Mokka-e.

– Du kan fortsatt bestille bil og få den i 2021. Det er fortsatt godt over tre måneder til vi har bil i butikk, men kunden vil selvsagt få estimert leveringsdato når de kjøper bil, sier han.

Mokka-e er bygget på samme eCMP-plattform som resten av de elektriske personbilene til konsernet PSA og er en viktig del av selskapets strategi for at alle Opel-modeller skal være elektrifiserte i løpet av de tre neste årene.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer