Utstyr og komfort

R 1100 R mangler kåpe, men er heldigvis utstyrt med en god del andre finesser som gjør langkjøring til en svært behagelig opplevelse. Når kommer konkurrentene etter?

Utstyr og komfort
Publisert

Med Telelever-demping foran og enkel svingarm bak, skiller BMWen seg kraftig fra sine konkurrenter.

Prinsippet bak Teleleverdempingen er at den skal lede bremsekreftene direkte inn i rammen og motorblokken. Ser du bak fordekket ser du også styredemperen. I følge BMW er resultatet bedre kjørestabilitet.

Vi klarte ikke å avsløre noen svakheter med systemet, som altså er med på å redusere fjæringsbevegelsene (dvs. den dykkingen du vanligvis får) når du bremser kraftig med forbremsen.

ABS-bremser

Den aller største positive overraskelsen med R 1100 R var imidlertid ABS-bremsene. ABS er for øvrig standardutstyr på alle BMWs 2000-modeller.

Personlig har jeg vært svært skeptisk til ABS, eller blokkeringsfrie bremser, på motorsykler. Troen på egne bremseferdigheter har vært stor, men etter 280 mil under til dels meget kraftig regnvær, har pipa fått en annen lyd.

Riktignok var det uvant å klemme til med høyrehånda uten frykt for å låse forhjulet, men konklusjonen er her krystallklar: Dette er bra, og ikke minst svært trygt for fører og passasjer.

ABS-funksjonen kan forøvrig slås av ved å trykke på en knapp.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer