
Nye Audi A6 er en premium-bil og listen over tilgjengelig ekstraustyr er svært lang. Men listen over standardutstyr er enda hyggeligere lesing. Standardustyret omfatter blant annet et elektronisk klimaanlegg med to soner, integrert radio og CD-spiller, fartsholder, regnsensor og skinntrukket multifunksjonsratt. Også sikkerhetspakken er rikholdig. Med på kjøpet får man både elektronisk stabilitetsprogram (ESP), 8 kollisjonsputer samt automatiske beltestrammere både i for- og bakseter. I tillegg er MMI-panelet, en stor skjerm og alufelger med i standardustyrspakken. Dermed vil de fleste kunne klare seg godt uten å måtte bruke penger på ekstrautstyr.
Rimeligere enn konkurrentene
I tillegg til å være klassens største, er nye Audi A6 altså godt utstyrt. Men de aller beste argumentene for nye A6 finner vi i prislisten. Det viser seg nemlig at nye A6 gjennomgående er rimeligere enn BMW 5-serie - og langt billigere enn Mercedes-Benz E-klasse.
A6 3.2 FSI: 625.000 kroner

Aller mest fremtredende blir dette hvis vi tar utgangspunkt i A6 3.2 FSI. Denne koster 625.000 kroner med manuell girkasse og kan skilte med 255 hestekrefter. BMWs alternativ heter 530i (231 hk) og koster 660.000 kroner, 35.000 kroner mer enn A6en.
Mercedes-Benz E 320 er enda dyrere - 744.000 kroner. Her er riktignok automatgir standardutstyr, men dette forsvarer overhodet ikke en prisforskjell på 119.000 kroner.
A6 3.2 med automatgir koster nemlig 680.000 kroner, fortsatt 64.000 kroner mindre enn E 320. Og da må det også tas med at A6 3.2 Tiptronic har firehjulsdrift som standardutstyr.
A6 2.0 TDI: 420.000 kroner
Også de mest beskjedent motoriserte A6-utgavene kommer godt ut ved sammenligning med konkurrentene. Den rimeligste A6-versjonen, 2.0 TDI, koster for eksempel 420.000 kroner. BMW 520d er foreløpig ikke satt i produksjon, men hos Mercedes-Benz finner vi E 200 CDI, som koster 489.000 kroner. Dette til tross for at Mercedes-motoren er langt svakere enn Audi-motoren.
A6 2.4 V6: 450.000 kroner

Det nest rimeligste A6-alternativet er A6 2.4, som koster 450.000 kroner. BMWs to mest aktuelle konkurrenter heter 520i og 525i og koster henholdsvis 458.000 og 533.000 kroner.
Men igjen er det Mercedes-Benz som utmerker seg med de høyeste prisene. E 240 koster hele 596.000 kroner, nesten 150.000 kroner mer enn Audien. Også her skal det nevnes at Mercedesen leveres med automatgir. Likevel er prisforskjellen påfallende.
Sannsynligvis et godt kjøp
Før vi konkluderer altfor bastant, må vi teste nye A6 på norsk jord. Men allerede nå tegner det seg et bilde av en bil som klarer seg svært godt sammenlignet med sine konkurrenter.